od Naivka » 28.12.2016 11:25
Vážení kamarádi motoristé ,
Firma Balkar s.r.o. se nalézá v Českých Budějovicích na Novohradské ulici . Tuto obecnou informaci uvádím úmyslně , aby nedošlo k jakékoli záměně či mýlce ve spojení s příběhem ( příběhy ) , které se mi staly . Pro úplnost identifikace , majitelem je pan Balák , kterého jsem měl možnost také poznat. Firma se zabývá prodejem a "servisem" automobilů KIA a Subaru .
Před cca 8 lety jsem ve firmě Balkar koupil nové auto zn. KIA Sportage . Jako nové auto , aby neztratilo 5-ti letou záruku bylo nutné servisovat ve značkovém servisu . V té době v Č.Budějovicích monopol na zn. KIA třímala ve svých spárech "specialisty" oplývající firma Balkar.
Začal jsem tedy svého miláčka servisovat a ošetřovat ve zmíněné firmě . Hned od začátku jsem byl konfrontován s "kvalitou a vysokou erudovaností " zmíněných borců . Poprvé tehdy , když mi skřípalo řízení vozu při pohybu volantem a já byl danou skutečnost oznámit . Dostala se mi šalamounská odpověď , to se stává s tím se nedá nic dělat . Po měsíci ježdění a zjišťování režimu , kdy řízení skřípalo jsem se odebral do Balkaru a vědom si schopnosti tento nedostatek předvést jsem byl odhodlán se nenechat vyhodit , přeci jenom to auto bylo nové a v záruce . Měl jsem štěstí ! Za pultem příjmu seděl rozumnej kluk a když jsem mu zopakoval a ukázal problém nelenil , vzal si klíčky od vozu a řekl , že mám přijít za dva dny . Auto bylo "opravené" ! Na můj dotaz co s tím bylo odpověděli , že neví , ale vyměnili převodku řízení . Spokojeně jsem odjížděl domu , když na první křižovatce se ozval mě velmi známý zvuk . Převodka to asi nebyla , blesklo mi hlavou . Ještě ten den jsem vlezl pod auto a dělal jsem psí kusy , abych zjistil co to je , když "experti" na to nepřišli . Převodka to skutečně nebyla , byly to nové pneumatiky , které za konkrétní teploty na některých površích vyluzovaly zvuk zadírajícího se kluzného ložiska .
Věřte , že mi bylo stydno poprvé proto , že jsem na to nepřišel a podruhé proto , že závadu nebo problém nepoznali lidé , kteří se tím živí a , kteří si za mizerně odvedenou práci nechávají platit . Nicméně jsem byl spokojený , auto pro tuto chvíli už netrpělo žádnou závadou a já neplatil nic , protože to bylo v době záruky .
Skutečný problém se objevil cca v 90 tis. Km tedy v 5-ti leté záruční lhůtě. Problém se projevoval ze začátku velmi nenápadně a při jízdě na našich silnicích bylo téměř nemožné ho identifikovat . Tedy pokud nejste skutečně problémů na autech znalý . Auto při zrychlování nad 100 km začalo nenápadně chvět , co horšího nebyla v tom pravidelnost. Nejprve mne napadla nevyváženost kol , potom tlumiče , ale 100 tis. Km a pět let se blížilo tak , jsem zajel k Balákům ,vždyť je to v záruce .
"Odborníkovi" od pana Baláka jsem popsal svůj problém a okamžitě jsem byl přesvědčen , že jsem na tom nejsprávnějším místě na světě , když s ledovým klidem ve tváři mi oznámil , že se jedná o poškozenou spojku . S úsměvem mě utvrdil , že nemusím mít obavy , že je to u tohoto vozu běžná závada a že mi spojku i setrvačník bezplatně vymění , pokud je auto v záruce .
Námitky typu , ale pánové já s tím netahám nic těžkého nebo ta spojka neprokluzuje byly liché . Je to spojka ! Za tři dny bylo auto " opravené " a já radostně s celou rodinou a naloženým autem vyrazil na lyže . Rakousko je pro nás motoristy přece jenom na rychlost přívětivější země , takže jsem hned od Lince auto začal prověřovat . Už v Salzburku jsem měl železnou jistotu - ta závada na voze je tam pořád ! Takže spojka to nebyla .
Moje obavy se potvrdily , když na Brenneru jsem potřeboval v kopci předjet náklaďák a při podřazení a sešlápnutí plynu se auto začalo vzpírat a motor začal tlouct div neotevřel haupnu . Po návratu z dovolené jsem okamžitě navštívil pseudoservis Balkar / Balák . Popsal jsem technikovi problém a doufaje , že se "znalec" na příjmu zamyslí , svolá koncilium ostatních " specialistů " a auto dají do pořádku bylo tak naivní jako je naivní myslet si , že jsem pro Balákovi "pány automechaniky " seriozní zákazník .
"Máte vyměněnou spojku tak si nestěžujte ! To není možné , nic takového se s autem neděje!" To byl verdikt zmíněného borce . "Pokud nám to nepředvedete , tak nemáme co dělat." Odjel jsem jak spráskaný pes. Auto v dezolátním stavu a představa , že by Balákovi hoši začali uvažovat , co by s tím autem mohlo být , nebo proč vyměnili zbytečně spojku ? Až nyní jsem začal pochybovat o znalostech , kterými se firma Balkar tak ráda chlubí .
Uplynulo dalšího půl roku a já jsem uměl úplně přesně nastavit auto do režimu , ve kterém vykazovalo popisovaný problém . Neváhal jsem a jel za svými "automechanickými bohy " na bájný BalkarOlymp . "Bohové" byli v dobrém rozmaru a s ochotou přisedli do mého ocelového oře a nechali se provést . Nebylo pochyb , že si problém nevymýšlím a spojkou to nekončí .
Po návratu z projížďky jeden s těch osvícenějších " bůh-analytik " konstatoval , že je to jasné .
"To je kardan!"
Nebyl jsem o správnosti jeho závěrů až tak přesvědčen . Byla celá řada indícií , která nenasvědčovala tomu , že kardan je ten zákeřný prvek , který vyvolává popsané problémy . A tak jsem obavy o nesprávnosti úvahy
"bohovi-analytikovi " sdělil .
Z BalkarOlympu jsem odcházel s tím , že jsem pro zdraví svého vozu udělal maximum . Navíc jsem a všimněte si mé nekonečné naivity v serióznost jednání firmy Balkar , věřil , že celá záležitost bude řešena jako reklamace záruční opravy .
Ano , bezesporu má pravdu ten jenž si myslí , že jsem naivní .
Dva dny po předání auta do opravy telefon : "Tak pane Dvořák, ten kardan to není!" "Jak jste na to přišli?"
"No sundali jsme si ho a vyjeli do Strážkovickýho kopce a klepe to pořád!" "Ale to jsem Vám říkal hned na začátku , že to není kardan " , odpověděl jsem . "A víte co tomu je?" " Jo už jsme to našli!" " A co tomu
tedy je?" " Máte ohnutou poloosu!" " Poloosu?" Muselo být docela dlouho ticho , maximálně slyšel polykání na prázdno . Jak na takovou kravinu přišel ? Ty "bohové" z "BalkarOlympu " museli hulit přinejmenším hašiš . Jinak to není možné . Když jsem překonal telefonem přenesené následky spalování toxických rostlin odpověděl jsem : "Počkejte s tím , přijedu se na to podívat." " Ale rychle , máme to na zdviži!" "Jo jo , už jedu." Sedl jsem na kolo a asi za 10 minut jsem se nacházel v samotném středu chrámu "BalkarOlympu" , pod zdviží .
"Jak jste na to přišli ? Pokud by byla ohnutá poloosa , musel by být ohnutý i závěs kola ! Ten je OK ! Geometrie je taky OK ! Tak jak jste na to přišli?" Už jsem nebyl jenom nervózní , ale opravdu nasraný ! Dělají si ze mě srandu? "Podívejte se!" Přistoupil ke mně "bůh-šmudla" a ukázal na poloosu." A co mám vidět?" Zeptal jsem se. "No jak to háže přeci!" Odpověděl "bůh-šmudla" utřel spodní část poloosy hadrem a otočil kolem .
"Aha , ale já nic nevidím," namítl jsem .To ho očividně rozčílilo . "Vy to nevidíte , jak to háže?!" "Ne , nezlobte se , nevidím!" Po chvíli dohadovaní a přesvědčování ze strany "boha-šmudly" , kdy se mi pokusil namluvit , že optický jev , tedy střídání méně zaprášené a zaprášené části poloosy je nezvratným geometrickým úkazem a důsledkem ohnutí poloosy jsem přistoupil ke konfrontaci .
"Kde máte hodinky , tedy dvoje nebo troje hodinky?" , myšleno číselníkové úchylkoměry , "Co ? To my nemáme!" " Tak jak to chcete měřit , jak můžete tvrdit , že ta poloosa háže ? Kolik má dovolenou házivost?" "Žádnou , prostě to háže " odpověděl "bůh-šmudla" .
"Aha , tak víte co , nasaďte na to auto kola , spusťte ho na zem a už si ho nevšímejte!" Odpověděl jsem , vědom si skutečnosti , že jsem prohrál další kolo soutěže o zdraví svého vozu a to ještě s bandou pseudomechaniků .
Sedl jsem do auta , zapřísahaje se , že již více nebude tomu , abych svěřil svého čtyřkolového kámoše do spárů "poloblbců ", tedy promiňte "Balkarbohů" .
Odpoledne , cestou z práce , jsem pln emocí a pochyb , že najdu odborníka znalého problematiky kinematiky pohonného ústrojí auta , zajel do autoservisu mého známého pana Prázdného , popsal jsem příznaky panu Novotnému. Ten na mne chvíli koukal a potom řekl : "bude tě to stát
5 500,-Kč .S největší pravděpodobností jsou to homokinetické klouby , tyhle auta na to trpí . Pokud ne , oprava bude zadarmo a dám ti ještě flašku dobré whisky."
Věřte nebo ne , byly to homokinetické klouby . Stálo mě to 5,5 tis. Kč a autíčko si od té doby chrochtá
blahem . S vírou v prozřetelnost děkuji okamžiku , kdy jsem zajel k Rudovi Prázdných a svěřil jsem kámoše do péče skutečných automechaniků .
Asi si myslíte , že jsem se už vyžvanil dost a že právě čtete konec . Ano, to by bylo možné , nebýt mé zmíněné naivity a příběhu , který se mi stal nedávno před vánocemi a to zase ve zmíněném Balkaru .
Po incidentu s poloosami uplynuly cca 3 roky . Má obezřetnost otupěla a tak když mi tachometr ukazoval 180 tis. a přišla mi SMS-ka , že mi v Balkaru vymění pneumatiky za 300,-Kč , sepsal jsem si seznam prací , které je nutno na autě udělat , aby bylo připraveno na další provoz a sezónu .
Opět jsem polochtal své oře na plynu a zajel na bájný "BalkarOlymp" domluvit si termín servisu.
Hned na příjmu bylo jasné , že některé personální změny se nevyhýbají ani bájnému božstvu . Paradoxně zmizeli ti ,které jsem dříve odhadoval na ty chytřejší . V seznamu prací byly tyto položky : Výměna rozvodového řemenu , výměna oleje a filtrů , výměna brzdových destiček a po dohodě s přijímacím technikem i kotoučů , co mě docela , ale štvalo bylo náhodně fungující pravé přední světlo a couvačka . Na světlo mne upozornili policajti a štvalo mě to proto , že začátkem roku tuto závadu Balkar opravoval a neopravil . Extra jsem na tuto závadu upozornil znovu . Při předávání auta do opravy jsem přijímacímu technikovi také předával zimní kola se sadou zimních matic .
Oprava , chcete-li servis probíhal tentokrát na dvě etapy . To z toho důvodu , že auto jsem do Balkaru svěřil před 17. listopadem a vcelku pochopitelně nebyly některé náhradní díly skladem .
Stalo se tedy to , že " Balkarbozi" nejdříve vyměnili sadu zimních pneumatik za letní a auto mi vrátili . Měl jsem tedy 3 dny auto k dipozici a následně jsem je vrátil k dodělání . Když mi auto vrátili na víkend, měl jsem nepříjemný pocit , že auto plave . Znáte to , vjedete do zatáčky a auto se nechová jak by mělo . Asi zimní gumy ? Ale proč při rozjíždění na 130 začnou chvět jenom zadní kola a potom to ustane mi jasné nebylo .
Vrátil jsem auto do Balkaru a tomu samému technikovi jsem skutečnost , že nejsou kola úplně OK znovu opakoval . "My se na to podíváme" , odpověděl .
Asi za dva dny telefon , auto je připravené . Při přebírání vozu bylo mou hlavní starostí , aby auto svítilo . Otázka :"opravili jste ta světla ?" , se zdála "bohovi-přijímači" doslova provokativní . " No samozřejmě , když to tam bylo napsaný!" Slušně jsem se tedy zeptal, co tomu bylo . "To já nevím , nejsem elektrikář !" A bylo vidět , že mu moje otázky jsou nepříjemné . "Ptám se proto , že jste tu opravu letos už dělali a ta patice znovu vyhořela , tak bych rád věděl, co tomu bylo," odpověděl jsem . Přijímač se nerad zvedl ze svého trůnu, vlétl na dílnu a po několika větách s někým za dveřmi se objevili dva , tedy "bůh-přijímač" a "elektro-bůh" . "Elektro-bůh" nevěda , že si ještě pamatuji ohmův zákon ze školy na mne vyrazil s teorií vysokého napětí v obvodu a tudíž vyšší spotřeby žárovek a patic . Tato odpověď mne samozřejmě neuspokojila a to už z toho důvodu , že bylo zřejmé , že má "elektro-bůh" připravené další odpovědi dělající ze zákazníků blbce a já byl i na tyto zvědavý. "Dobře , pokud je tam vyšší napětí, proč nehoří i další součástky a proč tam to vyšší napětí
je?" ptal jsem se. "Protože nemáte na baterii přídavnej kondenzátor ." "Tak proč jste ho tam nedali?" začal jsem demagogii jako "elektro-bůh" . "No protože to není vysoké napětí , ale velký proud," vypadlo z "elektrospecialisty" . "No dobře a nemohl byste mi napsat pro policajty omluvenku , že mám ve voze velký proud a velký napětí a tudíž mi budou hořet pravý žárovky?" V této chvíli se namíchnul "bůh-přijímač" : "Víte co, my Vám tu žárovku tedy vyměníme a zdarma!" , zavezli auto do chrámu páně a asi skutečně vyměnili žárovku . "Pánové , ale tím jste tu závadu neodstranili , že ne?" Odpověď byla jasná : " Co ještě chcete, tu žárovku máte zdarma!" Přestal jsem je zlobit , bohužel zapomněl jsem se zeptat, jak je to s tou couvačkou .
Výsledkem této "údržby" vozu je , že při výměně destiček a kotoučů povolili ruční brzdu a tato brzdí až na
12. zoubku , podotýkám , že se jedná o hrubou závadu a na technické bych neprošel . Couvačka svítí jenom kdy chce , ani se na to nepodívali . Co se týče rozvodů ,nechci jim křivdit , nemám způsob jak jejich práci zkontrolovat , ale motor od výměny rozvodů píská a má dlouhý doběh . A vezmu-li v úvahu šlendrián s kterým přistupují "Balkarbozi" ke své práci, čeká mně setkání ventilů s pístem .
To nejlepší nakonec . Tento článek píši proto , aby si všichni majitelé aut , především Subaru a KIA , chtějící si nechat opravit auto v Balkar-servisu našli někoho , kdo z nich nebude dělat blbce a nebude jim a já jsem již přesvědčen , auto poškozovat , ale opraví jej .
Tím posledním hřebíčkem a roznětkou k napsání tohoto , bohužel na pravdě se zakládajícího blábolu je to , že po převzetí vozu jsem jezdil stále s pocitem plovoucího auta . Mou paranoiu jsem chtěl vyléčit přesvědčením se o dobře osazených kolech . Přijel jsem domu a chtěl jsem si jedno kolo pro kontrolu sundat . A co myslíte ? Ani omylem . Ti nedoučení zedníci z Balkaru namontovali sice zimní gumy , ale letní matice . Mnohý laik si řekne , aby ses neposral ! Posral , protože zimní matice mají jinou velikost a jiný dosedací úhel . Takže když "Balkar-bozi " namontovali matice a já jsem reklamoval chování auta , tak jednoduše šli a matice jenom dotáhli a znova dotáhli . I průměrně inteligentnímu delfínovi dojde, že se něco musí poškodit . Předpokládal jsem , že jsou přinejmenším vytlačeny dosedací plochy na discích a protože Balákovi "vohnouti" opakovaně dotahovali šrouby, typnul bych, že natáhli i ty pevnostní šrouby. Šel jsem do servisu a oznámil , že mi poškodili auto. "Ne, to není možné!" Chtěl jsem mluvit s vedoucím servisu , v podstatě jsem byl jenom zvědav, kdo "řídí a kontroluje " to stádo nedouků . Když pod výhrůžkou zavolání policie jsem donutil tentokráte ne toho samého přijímacího technika sepsat reklamační protokol, ozval se mi druhý den pan Balák . Že prý musí posoudit míru poškození sám . Domluvili jsme se na pondělí na osmou a já tam byl , zvědav, s kým se potkám a co navrhne za kompenzaci nebo jakým způsobem se omluví .
No přátelé, ani jednoho jsem se nedočkal . Po asi 20 minutovém projevu, jak on je perfektní a skvělý a kolik
evropských autoservisů prošel , mi proti mým výtkám sdělil , že on je ten jediný a kompetentní arbitr v posouzení poškození mého auta a to i přes to , že je vedoucím a majitelem autoservisu, kde neumí vyměnit ani kola .
Vcelku v té chvíli bylo jasné, jaký pan Balák udělá verdikt a co bude jeho výsledkem .
No osobně ani nevěřím , že pan Balák někde v civilizované Evropě pracoval . A pokud ano, tak si toho pozitivního moc neodnesl . Protože pokud by si odnesl alespoň elementární slušnost , tak by se choval alespoň tak, jako v sousedním Rakousku , kde kdyby majitel jenom pojal podezření na mizerně odvedenou práci svých zaměstnanců, zavolal by a s uctivostí až servilitou by okamžitě nabídl náhradní vozidlo a v tichosti se souhlasem majitele poškozeného vozu by nahradil i to co nepokazil , v mém případě pevnostní šrouby a disky .
Ale pokud se takového chování chcete dožít , přátelé ,
nedávejte opravovat a nekupujte svá auta u Baláků a jim podobným !
Vojtěch Dvořák v Českých Budějovicích 27.12.2016