Stránka 1 z 1

zábeh motora

PříspěvekNapsal: 30.12.2009 21:15
od rudolf.tomka
Nech sú motory dnešných áut akokoľvek výborné a technologicky na špičke, potreba zábehu je u nich takmer rovnako dôležitá ako kedysi. Menšie výrobné tolerancie a vývoj v oblasti materiálov aj mazív potrebu zábehu síce postupne znižujú, no tvrdenie, že dnešné motory môžete hneď od začiatku zaťažovať na maximum je hlúposť.

Motory zabehnuté z výroby sú mýtus

Často sa stretávame s názormi, že dnešné motory osobných vozidiel sú zabehnuté z výroby a môžu sa naplno zaťažovať hneď od začiatku. Keď sa tak nestane, motor zleniveje. Neviem odkiaľ na to ľudia chodia, ale z úst fundovaného technika alebo konštruktéra by takáto hlúposť nikdy nevyšla. Ak niekomu motor takéto zaobchádzanie náhodou toleruje, môže za to ďakovať len poctivej práci konštruktérov motora, ktorí tak trochu s hlúposťou užívateľov počítajú a súčiastky dimenzujú aj pre tieto prípady. Pri dnešných objemoch výroby motorov nie je technicky možné, aby bol každý motor na konci výrobného pásu zabehávaný. Povinnú skúšobnú prevádzku nepovažujte za zábeh.

Ak motor dlhodobo (!) zaťažíte hneď od začiatku, koledujete si minimálne o dva zásadné problémy. Prvým sú zapečené piestne krúžky a druhým (s tým úzko súvisiacim) je neskoršia vyššia spotreba motorového oleja. Pri necitlivom zaobchádzaní naozaj dosiahnete uvoľnenie motora a z toho vyplývajúci vysoký výkon, ktorý vás môže mylne presvedčiť o správnosti vášho štýlu zabiehania. Neskôr však zistíte, že olej dolievate častejšie ako sused, ktorý bol pri zábehu opatrnejší. Prekvapiť by vás v tom prípade nemali ani klepotavé zvuky od "vylágrovaných" ložísk kľukového hriadeľa. A to nespomínam kvílenie prevodovky a diferenciálov, ktorých sa zábeh týka rovnako ako samotného motora. Hlavné je, že ste svojim tvrdým prístupom nedovolili autu zlenivieť.

Zábeh sa netýka len motora

Treba si uvedomiť, že automobil je zložitý mechanizmus, ktorý sa skladá z mnohých celkov a súkolesí. Každá súčiastka, ktorá prichádza do styku s iným povrchom si musí "sadnúť" a prispôsobiť svoju polohu opačnej strane. Počas trenia dochádza k jemnému obrusovaniu vzájomne sa pohybujúcich povrchov. Ak je v tejto fáze obrusovania vyvíjaný na súčiastku neprimeraný tlak, ľahko môže dôjsť k nesprávnemu "sadnutiu" a vzniku nežiaducich netesností. Opatrný prístup si tak vyžadujú aj ozubené súkoliesia a ložiská v prevodovke a diferenciáloch. Usadiť sa musia aj brzdy. Nezabudnite, že ani nové pneumatiky nemajú maximálnu priľnavosť. Musia sa najskôr "strhnúť" a potom držia ako majú.

Re: zábeh motora

PříspěvekNapsal: 31.12.2009 17:06
od matej
pobavil som sa :lol: :lol: :lol:

Re: zábeh motora

PříspěvekNapsal: 31.12.2009 17:59
od PetrLa
Ty vole :) nová pneumatika je nová na jedoucím autě kolik asi kilometrů? 10? 20? no to jsem už možná přehnal.

Re: zábeh motora

PříspěvekNapsal: 31.12.2009 18:23
od souk69
:shock: :shock: :shock: Jů ten je chytrej.................... :thu: :thu: :thu: :thu:

Re: zábeh motora

PříspěvekNapsal: 02.01.2010 15:33
od Pete62
100% súhlas.I keď sa výrobné technológie a materialy neustále zlepšujú a dosahujú sa po konečnom opracovaní menšie tolerancie a hladšie povrchy, prispôsobnie sa jednotlivých trecích plôch dochádza až pri vzajomnom pohybe. Špičkové technológié dokážu čas zábehu (čas prispôsobovania sa trecích plôch) skracovať.
Mýtus o "lenivom" a "športovom? " (od počiatku intenzívne zaťažovanom) zábehu motora pramení z porovnávania dvoch nesprávnych spôsoboch zabehávania motorov.
1. pri nadmerne "opatrnom a šetrnom zábehu" dochádza v dôsledku zaťažovania motora a jazde pri nizkych otáčkach k znečisťovaniu motora (piesty, ventily, vstrekovače, klapky...) a periférií (senzory, turbo, katalizátor...) sadzami, kabónom ... čo spôsobuje zníženie výkonu a až poruchy motora.
2. pri nadmernom zaťažovaní motora, obzvlášť v zábehu a pri studenom motore, dochádza k nadmernému opotrebeniu. Dôsledkom sú väčšie vôle medzi pohyblivými časťami a teda aj menší vnútorný odpor motora a z toho vyplývajúci vyšší výkon a menšia spotreba. Životnosť takého motora (nie len motora) je však podstatne kratšia.
Obecne plati (nie len) pri zábehu:
- nezaťažovať (hlboko stláčať plynový pedál) počas studeného motora, v nízkych a vysokých otačkach.
- nevytáčať motor cez 2/3 (3/4) max. otáčok.
- nejazdiť dlho ustálenou rýchlosťou (zatažením).
- eliminovať studené štarty (v rámci možností).
- eliminovať chod na voľnobeh (viac ako 1 min).
- včasná výmena oleja.
momentálne ma viac nenapadá.

Re: zábeh motora

PříspěvekNapsal: 02.01.2010 15:39
od rudolf.tomka
ano , suhlasim s tebou ;) :kia: :SK: