Nad chiptuningom som vždy uvažoval. Obzvlášť, keď Soul neťahal tak dobre, ako sľubovali papierové údaje od výrobcu a to 94 kW a 260 Nm. Čakal som 5-10-20 000 km, kým sa auto zabehne a dúfal som, že nastane nejaká zmena a auto presvedčí svojim ťahom, že udávané parametre nie sú len na papieri. Tento pocit, myslím, že tu majú viacerí Soulisti. Keďže s autom jazdím len malo (stále mám nejaké služobné auto, ktoré som už v roku 2009 nemal mať), tak som sa sám nejako nepresvedčil o tom, že je potrebné chipovať. Auto po tých 20-25 000 km predsa len ťahalo už trochu lepšie, ako nezabehnuté. Čo som netušil, že zábeh môže trvať až 40 000 km. Až po tychto kilometroch auto ožilo, zosvižnelo a to dosť výrazne. Skutočne neviem, čo sa mohlo stať, okrem dosiahnutia 40 tis. km, ale aj spotreba klesla. Dovtedy sa mi podarilo zajazdiť okolo 4 l / 100 km. Posledne to ale bolo za 3,2 l. Musím priznať, že som mal A-čkové pneumatiky (čo som vtedy nemal) a aj tie boli prehustené, ale takmer 1 l pneumatiky neurobia. A ten výkon, fakt slušný, až na nízke otáčky. Až pri 1800 -1900 ot. sa motor začal zobúdzať a ťahať. S nezaťaženým motorom (udržiavanie rýchlosti) sa dalo jazdiť od cca 1300 ot.
Napriek tomu vo mne driemala chuť po chiptuningu. Odmietam zázračné krabičky, ktoré dokážu klamať riadiacu jednotku a chcel som sofistikovanejšie riešenie, založené na úprave máp riadiacej jednotky. Po nejakom tom pátraní, zháňaní referencií a zhodnotení finančnej náročnosti som sa rozhodol, že pôjdem do toho.
V deň D a hodinu H, keď technik odovzdával kľúče a diagram nameraných hodnôt zákazníkovi predomnou, začal som mať zlý pocit. Snažil sa mu vysvetliť, prečo jeho motor dosahoval o 20 koní menší výkon, ako deklaroval výrobca auta a ani po načipovaní (zrejme, nepočul som zreteľne) nedosiahlo auto sľubované parametre. Zrejme by som odtiaľ aj zutekal, ale kľúče som už odovzdal a..., bolo mi trápne si ich vypýtať a odísť. Z môjho subjektívneho pocitu z výkonu motora som bol presvedčený, že auto je v takej kondícii, že ak mi povie niečo podobné, tak sa tam s nimi pohádam, nazvem ich podvodníkmi a roznesiem ich po fórach.
Po 1,5 hod. čakania sa zjavil technik, celý vysmiaty. „Budete spokojný, bol som to aj vyskúšať, ...“ Podával mi diagram a začal vysvetľovať. Zastavil som ho, že viem „to“ čítať, poďakoval som sa mu, zaplatil.
Prvý pocit, áno, som spokojný, snáď lepšie to ani nemohlo dopadnúť. Motor ťahá úplne od spodu, od voľnobežných otáčok, plynule sa rozbieha a naberá na sile. Žiadne kopnutie, prudký nárast výkonu sa však nedeje. Celé spektrum otáčok je uhladené bez výkyvov v ťahu. Zrýchlenie a pružnosť zodpovedá nárastu krútiaceho momentu na hranicu 320 Nm a plochého priebehu od 1900 ot. až po 3800 ot. a 155 koní. Úžasné! Môj subjektívny pocit, „dobre zabehnutého motora“ potvrdzuje fakt, že aj krivka krútiaceho momentu nenačipovaného motora (tenké čiary v diagrame) je plochá a vyrovnaná v širokom spektre otáčok. Taktiež maximálna hodnota krútiaceho moment prekračuje o 20 Nm a výkonu o 7 kW oproti hodnotám udávaných výrobcom. Zhodnoťte sami, prikladám diagram.
To, že nie všetky motory sú rovnaké, deklaruje aj druhý diagram iného Soula s rovnakým motorom. Diagram je od iného tunera.