Dobrý den, u Sportage IV 1.6 GDI pozoruji poměrně dlouhý ohřev motoru na teplotu 90C když je venku pod 0C. Nejvíce mě na tom udivuje, že sotva se ručička teploměru odlepí od 50C, tak zastavím, nechám motor běžet, otevřu kapotu, sáhnu na hadici (co jde no horní část chladiče od motoru) a ona už je vlažná. V kabině to dle mého názoru normálně topí. V servisu mi řekli, vše OK, on se motor takto chová, je to tak proto, že je motor chráněn před teplotním šokem co by způsobil najednou se otevírající termostat (tomu nějak nevěřím). Pokud je venku mezi -5 až -12C, tak se ručka teploměru odlepí od 50C po cca 8km (hadice k chladiči je už však vlažná - motor studený a ono to cpe teplou vodu do chladiče), na 90C se teploměr dostane tak po 10-11km. Pak jedu z kopce zařazená rychlost, bez plynu asi 1.5km a teplota spadne na 70C.
Kolegovo stejné auto 1.7 CRDI se chová tak, že se při stejných venkovních teplotách ručka teploměru zvedne těsně nad 50C po cca 3km, sáhnu na hadici a je ledová. Teplotu z kopce drží. Ujede další 3km a je na 90C a hadice pořád ledová, až po cca 16 km je hadice teplá.
Moje druhé auto Octavia I 1.8T se při -12C zahřeje na 70C po 4km spolehlivě. Superb 2.0 TDI co jsem ho měl to měl taky po 4km na 70C. Teplotu ze stejného kopce drží obě auta.
OK říkám si, jasná věc: vadný termostat na Sportage 1.6 GDI. Půjčil jsem si další Sportage se stejným motorem, projel stejnou trasu s přes noc vymrzlým autem a ono se to chová úplně stejně jako moje Sportage 1.6 GDI !!!
Vše zkoušeno na přes noc vymrzlých autech, žádné dečky na chladiči.
Je tohleto vlastnost 1.6 GDI nebo měli ve výrobě sérii vadných termostatů? Ne že by mě trápilo zda je hadice k chladiči studená či horká, ale koupil jsem si benzínový motor ať netrápím nafťák krátkýma trasama 11-16km (prodejci mi tvrdili, že se nafta na tak krátkou vzdálenost nestačí ani zahřát) a stejně pak jedu s benzínem 8km cesty na studený motor.
Předem díky za zkušenosti.