Ahoj.
Něco se dá, ale jestli je to auto takhle konstrukčně odfláknuté již od výroby, zázraky nečekej. A otázkou je, zda ti ty náklady za ten výsledek budou stát. Ona akustika je trochu nevděčná věc. Pro tvou představu, když se ti podaří snížit hlučnost ve vozidle o 3dB, tak jsi snížil vnitřní hluk o polovinu. Ale lidské ucho to tak nevnímá. Na to, aby jsi to ocenil, tak by jsi musel snížit hluk alespoň o 5, raději 10 dB. A to je už dost práce. Navíc každý jednotlivec je na hluk jinak vnímavý. Já mám na Venze odhlučněnou podlahu a dal jsem dolů tuším 5 dB, už si to nepamatuji, více v sekci Venga, technický koutek, DODO, a já i žena jsme to poznali. Kolega co má Vengu ne. Takže je to hodně subjektívní. Ještě k té hlasitosti. Když ti hraje rádio např. hlasitosti 100dB a ty ho krmíš výkonem 100W, tak aby hrálo dvakrát hlasitěji, musíš logicky zvýšit výkon na 200W že? Ale výsledná hlasitost sice bude dvojnásobná, ale hlukoměr ti neukáže 200dB, ale 103 dB. To jen na vysvětlenou, jak fungují decibely. Takže co se týče motoru, uchycení v karoserii neupravíš. Jediná možnost je odizolovat přepážku mezi motorem a kabinou. Dělá se to samolepícími iozlačními pláty na bázi asfaltu. Špičkou jsou materiály od Dynamatu, ale ta cena. Firem je spousta např. Sinus Live, Sikadamp a já nevím co ještě. Sundáš origo izolaci a pod ní nalepíš ten izolačníí materiál. Nejlépe z obou stran přepážky, tedy od motoru i od kabiny. Dále je nutné izolovat prostor pod přístrojovou deskou. Používají se k vyplnění tohoto prostoru různé na to určené molitany, plstě, rouna. Podvozek se můžeš nechat inspirovat mým příspěvkem v shora uvedené sekci Vengy. Problémem jsou i dveře, kdy zejména ty přední chytají hluk od předních kol a přenáší jej do interiéru. Opet se polepují plechy kvůli rezonanci a pod tapecír se davají tlumící rouna, molitany atd. Mimoto se ti zlepší zvuk audia. Dalším velkým zdrojem hluku je střecha, která při vyšších rychlostech rezonuje a tvoří tím vlastně membránu šířící hluk. Opět podlepit vhodným materiálem, který střechu zpevní, Sikadamp, Dynamat, nebo natřít pastou Brax atd. Na to mezi střešní tapecír a plech střechy opět nějaké tlumicí rouno-husté. Dalším zdrojem hlukun jsou přední tzv. "A" sloupky, které jsou duté, chytají zvuk od předních kol a vibrace z motorů a tímto tunelem, zvukovodem vedou hluk k tvým uším. Některé firmy, např. Toyota tam davají vycpávky z tlumicího materiálu, aby k tomuto jevu nedocházelo. Laik tam může nastříkat montážní pěnu, stačí kousek v prostoru u palubní desky, aby byl přerušen zvukovod. Když tohle vše uděláš, bude auto určitě tiší a měl by jsi to poznat. A nejen ty. Ale neodstraní to špatné konstrukční zavěšení motoru. Ten budeš slyšet pořád, i když třeba o něco méně. A také můžeš zjistit, že si do toho, pokud to budeš celé dělat s materiály od Dynamatu do auta nacpal i několik tisícovek, možná i desetitisícovek a očekávaní to nesplnilo. Rovněž tak ti nepomůže udělat jen část těchto popsaných kroků. Nejlépe vše, aby byl výsledek co nejvíce cítitelný. Osobně s tím mám nějaké zkušenosti a myslím si, že to stojí za to. Ale vše je otázkou i financí, kolik do toho dát a co vše udělat. Pokud jsi k tomuto svolný, udělej vše co jsem popsal. Konzultovat to spolu můžeme. Samozřejmě dražší materiály jsou lepší a více odhluční, ale já si osobně myslím, že když se mi podaří odhlučnit auto o 5db za řekněme 7.000,-Kč (ty ceny plácám, nevím kolik co teď stojí a záleží na velikosti auta), tak mi snížení o 7dB za cenu 20.000,-Kč příjde zbytečné. Ale to je otázka jak kdo se na to dívá. A takém kolik času v autě strávíš.
Dá se podlaha podlepit bitumenovými deskami a na to dát plstě např. z Řempa a až na to origo koberec co tam byl. Takže mezi podlahu a koberec jen přdáš další izolační vrstvy. Bitumen zpevní plech proti rezonancím a plsť brání šíření zvukových vlna dále. Také po odhlučnění uslyšíš jiné zvuky z auta. Před odhlučněním jsem nikdy neslyšel svist od zrcátek_aerodynamický. Po odhlučnéní jsem si říkal co to slabě píská a ony to jsou ta zrcátka. Prostě byl ten jejich zvuk před ohlučněním potlačen jiným hlukem. Dalším způsobem snížení okolního hluku za jízdy jsou silnější skla. Takže pokud jsi měl rozbité čelní sklo a je vyměněné, tak ti tam mohli při výměně dát levnější sklo, které je tenčí a to tak ten hluk netlumí. Mimochodem i hluk od motoru. Řešením je dát silnější čelní sklo. Jenže pokud máš originál, tak silnější určitě nikdo nedělá. A td. atd. atd. mohli by jsme pokračovat dále. Prostě mít co nejpevnější, nejtužší karoserii, pevné plechy ať nerezonují a co nejvíce tlumicích materiálu pod tapecírem a v ostatních dutých prostorech. Ale pozor na technické otvory kudy protékaá voda atd. Ať někde nenacpeš molitan ( s tím opatrně kam a kde), třeba do dveří a pak navlhne a bude to tam rezivět. Nebo neotevřeš okna.
Co jsem napsal je jen takové malé a skromné vodítlko pro tvou představu. Jsou i lepší materiály k tomuto tématu.