Jestli je olej minerální, polosyntetický nebo syntetický bych moc neřešil. Důležitá je jen viskózní třída a výkonostní třída oleje...
Co se týká lehkoběžných olejů (zjišťoval jsem kdysi pro benzínové motory):
Třeba do mého Ceeda 1.6 GDI je předepsán lehkoběžný olej dle ACEA A5. Takže v rámci záruky bych tam nic jiného radši nelil. I když nelehkoběžný olej by měl být (aspoň co mám informace) bez problému a pro motor dokonce v jistých ohledech lepší (viz dále)
Je zajímavé, že původně pro 1.6 GDI Hyundai/KIA předepisoval A3 tj. nelehkoběžný olej. Lehkoběžný A5 byl zakázán. Pak začal H/K předepisovat A5 i A3 tj. mohl sis vybrat (nevím jestli motor upravili či jen otestovali a schválili pro A5). No a od jisté doby už tam schvalují jen to A5.
Důvod je podle mého odhadu posun k přísnějším emisním normám (lehkoběžný olej snižuje spotřebu a tím má vliv i na emise) a prodloužení servisního intervalu na 30000 tis. Km (má vliv na servisní náklady, které sledují nákupčí aut do firem).
Obecně lze místo lehkoběžného A5 použít A3. Sice to zhorší spotřebu, ale teoreticky zlepší mazání a navíc je výhodou, že v A3 se dělají oleje i s vyšší letní viskozitou než 30. Pro letní pařáky a dovolené v jižních krajích je totiž 30, která je zatím, aspoň co jsem našel, bohužel nejvyšší vyráběnou hodnotou pro oleje A5, dost na hraně a mnohem lepší je pro tyto teploty olej s 40 (5W-40, 10W-40 apod). Navíc je A3 hustší olej, takže je vhodnější pro starší "vyběhané" motory.
Problém bude ale v záruce, protože když mi KIA předepisuje A5, tak bych taky mohl přijít o záruku na motor, nebo mít problémy s uznáním záruční opravy, kdybych tam nalil cokoli jiného, tj. třeba tu A3...
Obráceně tj. místo A3 použít A5 nelze - motor musí být pro A5 dělaný a schválený výrobcem. Důvodem je, že lehkoběžný A5 je řidší a dělá mnohem tenčí mazací film. Neuzpůsobený motor se tak nemusí správně mazat a může se poškodit...
Pokud se v něčem pletu, tak mě opravte, nejsem odborník ani na oleje ani na motory. Čerpám jen z toho, co vím od odborníků či z odborné literatury