Už jsem to tu kdysi někde psal. Pro motor 1.6 GDI
prošla předepisováním nejdříve jen Acea A3 (A5 tak byl nepřípustný), pak připustila A3 i A5 a nevím přesně od kdy (asi s novým Ceedem 2012) už pravděpodobně z ekologických důvodů, aby motor plnil emisní normy, předepisuje jen ACEA A5... Zda kvůli oleji dle ACEA A5, který původně nedovolovali, došlo k nějakým konstrukčním úpravám motoru, nebo jen začali být odvážnější, netuším.
Rozdíl i možnost použití A3 vs A5 z technického hlediska tu už v podstatě byl popsán přede mnou. Pokud to někoho zajímá do podrobna, zde
viewtopic.php?f=2&t=5573 jsem dával dost odkazů na odborné články o motorových olejích a některé jsou věnovány i této problematice. Použitím A3 místo A5 z technického pohledu stoupne asi nepatrně spotřeba paliva a emise, ale životnosti motoru to spíš prospěje.
Z pohledu záruky to může být problém. V manuálech co mám od r. 2012 postahované,
předepisuje striktně A5 a vyšší. Žádnou vyjímku nikde nenacházím. Pokud to někdo ve slovenském manuálu nebo i českém po FL máte, poprosil bych o foto... Na druhou stranu manuál stále připouští olej viskozity 5w-40 a ten se v ACEA A5 zatím nevyrábí (aspoň ještě před rokem jsem žádný takový nikde nevypátral a uváděly to i odborné články). Jenže kdyby došlo k nějakému vážnému sporu ohledně záruky, asi by to nebyl přijatelný argument. Tam by mohlo uspět jen to, že z technického hlediska A3 nemůže motoru uškodit a samotná skutečnost, že tam je A3 tak nemůže být příčinou závady. Navíc tu někteří psali, že jim i autorizák nalil A3.
Pokud bych si výměnu oleje platil, osobně bych asi preferoval A3. S ohledem na to, že jezdím do autorizáku a mám tam vše zdarma tj. i olej platí
, vybírat si tam nemohu. Prostě mi dávají dle předpisu Shell 5W-30 ACEA A5. Samozřejmě, kdybych to viděl jako velký problém, ten servis zdarma využívat nemusím a koupit si pak mohu, co chci, ale zase tak tragicky tu A5 nevidím, abych to dělal...