"letní" číslo v SAE (za pomlčkou) jenom určuje jakou bude mít olej viskozitu při vyšších teplotách (100°C, 150°C) a nikoli přímo pro jaké venkovní teploty je vhodný (to už záleží mj. i na motoru). Čím je číslo nižší, tím je olej při vysokých teplotách řidčí a tloušťka olejového filmu klesá. Moderní motor, který je vyroben s větší přesností, umožňuje použití nižší viskozity. Motory starší konstrukce potřebovaly vyšší viskozitu. Pokud nemáme lepší informace nebo poznatky k danému motoru, tak nezbyde, než se prostě řídit tím, co k tomu uvádí výrobce, a zohlednit při tom své provozní podmínky. Např.
má v návodech tabulky dle rozsahu venkovních teplot a typu motoru. Třeba u ceeda JD:
2019-07-02.png
Z tabulky je vidět, že třeba benzínové motory "vydrží" pro celý rozsah venkovních teplot pracovat z různými SAE viskozitami, ale u dieslů už je rozdíl... Když se podívám na GDI, 5W-20 bych si tam nedal. Je to s výhradou častější výměny. Viskozita oleje se totiž časem a provozem mění a tady to je evidentně dost na hraně, když se musí měnit častěji (viz poznámka 1)... 5W-30 je určitě OK olej, ale třeba pro velká vedra se zatěžovaným motorem např. dlouhé jízdy s naloženým autem mi 5W-40 prostě přijde jako lepší volba...
Co se týká RIA a 0W-20,
uvádí, že pro dosažení úspory paliva, doporučuje olej 0W-20, pokud není dostupný, tak zvolit jiný vhodný dle tabulky... Takže to na mě dělá dojem, že je to jedno z opatření kvůli emisím (nižší spotřeba = nižší emise)... Motor to vydrží (min. těch 7 let záruky
), otázka je, jestli a jaký to pak má vliv na jeho opotřebení a životnost. Tohle člověk těžko posoudí, pokud nemá přístup třeba k výsledkům testů. Ale asi bych si ho tam raději nedával, kdyby bylo na mě.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.