od Jakub » 17.07.2012 08:00
Důvod proč se k zákazníkům dostává software motoru zdánlivě s chybami je jednoduchý, akorát ho nikdo neřekne naplno. Psal jsem o tom už kdysi při problémech se softwarem 1.6 CRDi. Tohle totiž dělají všechny automobilky. Důvodem jsou emisní normy. Zákazníci chtějí výkonný motor s nízkou spotřebou a proti tomuto požadavku jdou přísné emisní limity. Automobilky tak mají 2 možnosti:
a) Udělat uškrcený motor co nepojede, ale vyhoví emisím
b) Emisní normy nějak obejít
Asi je jasné že a) by se zákazníkům moc nelíbilo. Takže automobilky zkoušejí b). Legislativa počítá s tolerancí emisí v provozu díky opotřebení motoru (tj. normy pro nová auta jsou přísnější než následně při pravidelném měření emisí na STK). Kromě tolerancí z opotřebení provozem se počítá i s tolerancí při výrobě, proto se emise kvůli homologaci musí dodržet jen u prvních sérií, pak se počíta s tolerancí výroby. A toho automobilky využívají. Vyvinou motor s nějakým ideálním nastavením vyhovujícím zákazníkům a zároveň měkčím normám pro provoz. Aby splnili přísné limity, tak udělají pro první série software, kterým motor přiškrtí. Takový motor nepojede ideálně (viz zmíněné cukání za studena, popř. cukání dieselů CRDi), ale zato splní emise. Zákazníkům co si budou stěžovat se v servise nahraje původní software, stejně tak původní funkční software dostane další série co už má povolené měkčí limity. Vlk se nažere a koza zůstane celá. Ověřovací série přísné limity plní....
Kia SPORTAGE IV 1.6T-GDI DCTexclusive + paket winter, bronzová metalíza MYB