Kvalita laku na Venze

Styling, lak, střešní nosiče atd.

Re: Kvalita laku na Venze

Postby mv12 » 05.06.2018 11:21

A ještě doplnění. Tady je k tomu podrobnější oficiální info od dodavatele technologie: https://www.google.cz/url?sa=t&source=w ... ARELHaHyTB
M.j. Je tam zmínka, že (pokud jsem dobře hledal výrazy ve slovníku) KMS pro výrobu karosérií používá ocel, galvanizovanou ocel a žárově
galvanizovanou ocel (kolik čeho a na jaké části karosérie tam neuvádí) Pak jestli to dobře chápu ještě celá karosérie projde tou lázní. Týkat by se to mělo aut v KMS vyráběných tj. CEE'D, SPORTAGE, VENGA

Kam se obecně na karosérii dává obyč. ocel? Jak velký efekt má ta lázeň?
Last edited by mv12 on 05.06.2018 11:27, edited 2 times in total.
Image
KIA Cee'd 1.6 GDI
FIFA World Cup Edition
User avatar
mv12 Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 2729  Topics: 19
Joined: 02.06.2014
Location: EU  Czech Republic (cz)
15. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1)

Kia cee'd II (2014)
40937 km @ 6.8 l/100km

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX


 

Re: Kvalita laku na Venze

Postby snike » 05.06.2018 11:24

Ted mi potvrdili primo z Kia Motors Czech, ze plechy pouzivane pro lisovani dilu jsou galvanizovane :yes:
KIA Sportage QL 2,0 CRDI Style 4x4 136 kW šedá Gun Metal 91.444 km ..... stále největší úchylák tohoto fóra Image
Kanec klubu Image
User avatar
snike Male
Moderátor
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 4969  Topics: 63
Joined: 02.10.2007
Location: Praha - Horní Počernice  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) 8. sraz Kia-Club.org (1)
9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1) 16. sraz Kia-Club.org (1)
17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 21. sraz Kia-Club.org (1) 1. místo (1) 2. místo (1)

Kia Sportage IV (2017)
91444 km @ 7.3 l/100km

Re: Kvalita laku na Venze

Postby barny70 » 05.06.2018 12:49

Marek,

to čo si tam dal je už ďalší diel protikoróznej ochrany, tzv. mikrofosfát, ktorý sa nanáša po zvarení karosérie na celý zvarenec ponorom, ale nie je to zinok, ani náhrada pozinkovania, je to len medzivrstva medzi pozinkovaným plechom a lakom.
Otrocky by som to preložil ako fosfátovanie zinku ... ale toto nie je oblasť v ktorej som úplne doma, toto je už čistá chémia :o
Obyčajnú nepozinkovanú oceľ dávajú niektorí napríklad na strechu, to obecne nie je veľmi korózne namáhaná časť auta, neviem ako teraz, ale pred pár rokmi to robil aj Mercedes. Ale líši sa to model od modelu.
Ford v Belgicku napríklad dával ako jediný diel s povrchom galvanneal strechu, všetko ostatné bol klasický pozink. Ale fabrika v Genku je už zavretá a presťahovaná tuším do Rumunska, predsa len sú lacnejší.
To čo si tam našiel: steel (nepovlakovaný, slangovo nazývaný čierny plech), galvannealed steel (to je ten galvanneal čo som spomínal) and hot-dip galvanized steel (to je klasický pozinkovaný plech)
Nechcem tu rozpisovať teórie, ale galvanneal sa v podstate vyrába z klasického pozinku ( nie úplne, jeho zloženie je trochu odlišné ) krátkym ohrevom na cca 500°C, pričom sa v ňom dejú veci ktoré menia jeho vlastnosti aj zloženie a aj vzhľad.

Radek, nie celkom, väčšinou nie galvanizované ale galvanealované, ale to je práve to že ten kto s tým odborne nepracuje tak to nerozlišuje, zinok ako zinok. :) A nie je na to ani dôvod pre takéto rozlišovanie u laickej verejnosti.
Sportage 2011 1,7 CRDi EX
Image
User avatar
barny70 Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 846  Topics: 1
Joined: 22.03.2011
Location: Košice  Slovakia (sk)
9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (3) Nejvzdálenější účastník srazu (6)

Kia Sportage III (2011)
90000 km @ 6.15 l/100km

Re: Kvalita laku na Venze

Postby tomr » 05.06.2018 13:37

Díky všem za odborné vyvrácení fámy, je jasné, že karosérie Vengy z Žiliny antikorozní ochranu má, je jedno jakým postupem zpracování. Slabinou asi zůstává jen ten ekologický vodou ředitelný lak, který je zranitelnější než klasické vypalovací laky, ale jiná nová auta budou na tom podobně. Ještě by mě zajímalo ošetření spodku z výroby, protože jak jsem už psal, po dvou zimách je tam viditelná rez po celé ploše, nejhůř je na tom zadní tlumič výfuku.
tomr None specified
Uživatel fóra
Years of membership
 
Posts: 27  Topics: 3
Joined: 12.05.2018
Location: Praha  Czech Republic (cz)

Re: Kvalita laku na Venze

Postby mv12 » 05.06.2018 15:56

@barny70: Díky za upřesnění.

Co se týká rozdílů galvanneal vs. galvanized (tj. klasický pozink), ono pro nás laiky je to úplně jedno, jak se ten povrch vyrobí, jde spíš o to, jaký je ve výsledku rozdíl hlavně v ochraně proti korozi. Protože mě to zajímalo, našel jsem si toto: http://allaboutmetallurgy.com/wp/wp-con ... Steels.pdf

A tady je mé laické shrnutí (pokud je něco nepřesné, tak mě znalci opraví ;) :
Galvanizovaný povrch je v podstatě složením jen zinek, je lesklý a vypadá... no prostě pozink :lol:
Galvanneal povrch je matně šedý a obsahuje zinek s určitým podílem železa - kolem 10% - cca 9-12% ale kolísá to dle typu může být i méně a více (plus je tam asi nějaká malá příměs hliníku).

Výhody a nevýhody Galvanneal oproti klasickému pozinku:
- výborná přilnavost barvy (nátěru) k povrchu - je proto primárně určen pro lakování a lze ho lakovat přímo
- lépe se svařuje (platí pro bodové svařování)
- povrch je mnohem tvrdší a odolnější (např. na poškrábání a jiné mechanické poškození) než galvanizovaný povrch
- bohužel tvrdý povrch má naopak nevýhodu, že je relativně křehký, tj. že při formování a ohýbání plechu může praskat a snadněji dochází k jeho poškození. Nicméně při správném výrobním postupu, lze toto poškození minimalizovat a zachovat tak výborné vlastnosti povrchu. Nebezpečí poškození při ohýbání roste s tloušťkou ochranného povrchu, takže se s tím pojí i to, že se používají tenčí vrstvy ochranného povlaku než u klasických plechů pozinkovaných.

A tím se dostáváme k porovnání ochrany proti korozi. Obecně je odolnost klasického galvanizovaného (pozink) plechu proti korozi dána tloušťkou ochranné vrstvy. Čím silnější vrstva, tím delší životnost. Ochrana proti korozi u Galvanneal plechů je trochu komplikovanější:
- Díky přítomnosti železa v ochranném povrchu Galvanneal, dochází, pokud plech není natřen, k rezavému zabarvení povrchu, který ale nemá vliv na ochranu proti korozi vnitřního ocelového plechu, který je pod povrchem. Doslova tam píší, že to je jen kosmetický efekt, ale nevypadá to dobře... I kvůli tomu se tyto plechy nepoužívají bez nátěru (minimálně pro venkovní aplikace). (Tady přidám svoji myšlenku, že po odprýsknutí barvy na autě, pokud to nezamázneme, tak když se na tom ďobanci objeví "rez", nemusí to znamenat, že plech rezne, ale může to být jen ten zabarvený ochranný galvanneal povrch :?: :!: ).
- A protože se galvanneal používá v podstatě jen s nátěrem, většina studií odolnosti proti korozi byla prováděna jen s nabarveným plechem. Takže porovnání s nebarveným pozinkem se v podstatě nedělají.
- Výhodou galvanneal povrchu je, že mnohem lépe napomáhá odolnosti proti korozi vznikající pod nátěrem na obnažených hranách, škrábancích a nebo jiných poškozeních nátěru. Čím silnější je chranná vrstva galvanneal, tím je tato ochrana lepší. Doporučuje se proto používat co nejsilnější vrstvu, kterou dovolí výrobní technologie s ohledem na výše uvedený problém s poškozením povrchu při formování / ohýbání plechů.
- Klasický galvanizovaný plech vykazuje vysoký stupeň galvanické ochrany na střihových hranách a škrábancích. Galvanneal plech má tuto galvanickou aktivitu o cca 10 % slabší, díky přitomnosti cca 10 % železa. Na druhou stranu má díky tomu o dost delší životnost, protože galvanická aktivita spotřebovává galvanický povrch a když je nižší aktivita, je nižší i úbytek ochranného povrchu. Takže Galvanneal povrch může být použit ve slabší vrstvě při zachování stejné životnosti.
- Galvanneal plech vykazuje lepší ochranu bodových svarů.

Takže závěr je, že nelze jednoduše říci, který z plechů (galvanneal vs. galvanizovaný) je lepší. Závisí na aplikaci (nátěr bez nátěru, jak se plech formuje a jaká tedy může být použita síla ochranné vrstvy u galvanneal atd. ). Bez nátěru je lepší většinou galvanizovaný plech. S nátěrem už to je složitější...
Image
KIA Cee'd 1.6 GDI
FIFA World Cup Edition
User avatar
mv12 Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 2729  Topics: 19
Joined: 02.06.2014
Location: EU  Czech Republic (cz)
15. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1)

Kia cee'd II (2014)
40937 km @ 6.8 l/100km

Re: Kvalita laku na Venze

Postby barny70 » 05.06.2018 20:51

Marek, musim ti struhnut pochvalu.
Na to ze si pred tym o tom nevedel nic si pokrocil celkom daleko.
Je to tak ako si to napisal. :thu:
Sportage 2011 1,7 CRDi EX
Image
User avatar
barny70 Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 846  Topics: 1
Joined: 22.03.2011
Location: Košice  Slovakia (sk)
9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (3) Nejvzdálenější účastník srazu (6)

Kia Sportage III (2011)
90000 km @ 6.15 l/100km

Re: Kvalita laku na Venze

Postby Mirse » 06.06.2018 07:19

Trochu jsem se u toho zapotil ale nakonec bych to shrnul asi takto: myslím, že byť v tomto naprostý laik jsem to pochopil což ve výsledku znamená, že jste to oba vysvětlili naprosto suprově :thu: :thu: :thu:
Kia Ceed SW MY 2016 1.6 GDI Exlusive, paket Color Grey+Navi
Silver Sirius
30500 km 6.1/100 km
User avatar
Mirse Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 2441  Topics: 2
Joined: 16.05.2015
Location: Chomutov  Czech Republic (cz)
18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (4) Nejvzdálenější účastník srazu (2)

Kia cee'd SW II (2016)
30500 km @ 6.1 l/100km

Re: Kvalita laku na Venze

Postby Stinger » 06.06.2018 09:41

No, tak jsem si to prozkoumal. Jako zinek tam je, ale s klasickým zinkováním to nemá nic společného...
User avatar
Stinger None specified
Přispěvatel fóra
Years of membershipYears of membership
 
Posts: 113  
Joined: 19.03.2017
Location: Praha  Czech Republic (cz)

Re: Kvalita laku na Venze

Postby tomr » 07.06.2018 08:49

Stejně, nebo podobně jsou velmi pravděpodobně ošetřeny karosérie Dacia, je to výrobně levnější, ale ne tak kvalitní protikorozní ochrana. používá se u levných aut, nebo méně namáhaných částí karoserie. Pro země se zimním solením silnic je to horší varianta ochrany karosérie.
tomr None specified
Uživatel fóra
Years of membership
 
Posts: 27  Topics: 3
Joined: 12.05.2018
Location: Praha  Czech Republic (cz)

Previous

Return to Exteriér

Who is online

Users browsing this forum: No registered users