@barny70: Díky za upřesnění.
Co se týká rozdílů galvanneal vs. galvanized (tj. klasický pozink), ono pro nás laiky je to úplně jedno, jak se ten povrch vyrobí, jde spíš o to, jaký je ve výsledku rozdíl hlavně v ochraně proti korozi. Protože mě to zajímalo, našel jsem si toto:
http://allaboutmetallurgy.com/wp/wp-con ... Steels.pdfA tady je mé laické shrnutí (pokud je něco nepřesné, tak mě znalci opraví
:
Galvanizovaný povrch je v podstatě složením jen zinek, je lesklý a vypadá... no prostě pozink
Galvanneal povrch je matně šedý a obsahuje zinek s určitým podílem železa - kolem 10% - cca 9-12% ale kolísá to dle typu může být i méně a více (plus je tam asi nějaká malá příměs hliníku).
Výhody a nevýhody Galvanneal oproti klasickému pozinku:
- výborná přilnavost barvy (nátěru) k povrchu - je proto primárně určen pro lakování a lze ho lakovat přímo
- lépe se svařuje (platí pro bodové svařování)
- povrch je mnohem tvrdší a odolnější (např. na poškrábání a jiné mechanické poškození) než galvanizovaný povrch
- bohužel tvrdý povrch má naopak nevýhodu, že je relativně křehký, tj. že při formování a ohýbání plechu může praskat a snadněji dochází k jeho poškození. Nicméně při správném výrobním postupu, lze toto poškození minimalizovat a zachovat tak výborné vlastnosti povrchu. Nebezpečí poškození při ohýbání roste s tloušťkou ochranného povrchu, takže se s tím pojí i to, že se používají tenčí vrstvy ochranného povlaku než u klasických plechů pozinkovaných.
A tím se dostáváme k porovnání ochrany proti korozi. Obecně je odolnost klasického galvanizovaného (pozink) plechu proti korozi dána tloušťkou ochranné vrstvy. Čím silnější vrstva, tím delší životnost. Ochrana proti korozi u Galvanneal plechů je trochu komplikovanější:
- Díky přítomnosti železa v ochranném povrchu Galvanneal, dochází, pokud plech není natřen, k rezavému zabarvení povrchu, který ale nemá vliv na ochranu proti korozi vnitřního ocelového plechu, který je pod povrchem. Doslova tam píší, že to je jen kosmetický efekt, ale nevypadá to dobře... I kvůli tomu se tyto plechy nepoužívají bez nátěru (minimálně pro venkovní aplikace). (Tady přidám svoji myšlenku, že po odprýsknutí barvy na autě, pokud to nezamázneme, tak když se na tom ďobanci objeví "rez", nemusí to znamenat, že plech rezne, ale může to být jen ten zabarvený ochranný galvanneal povrch
).
- A protože se galvanneal používá v podstatě jen s nátěrem, většina studií odolnosti proti korozi byla prováděna jen s nabarveným plechem. Takže porovnání s nebarveným pozinkem se v podstatě nedělají.
- Výhodou galvanneal povrchu je, že mnohem lépe napomáhá odolnosti proti korozi vznikající pod nátěrem na obnažených hranách, škrábancích a nebo jiných poškozeních nátěru. Čím silnější je chranná vrstva galvanneal, tím je tato ochrana lepší. Doporučuje se proto používat co nejsilnější vrstvu, kterou dovolí výrobní technologie s ohledem na výše uvedený problém s poškozením povrchu při formování / ohýbání plechů.
- Klasický galvanizovaný plech vykazuje vysoký stupeň galvanické ochrany na střihových hranách a škrábancích. Galvanneal plech má tuto galvanickou aktivitu o cca 10 % slabší, díky přitomnosti cca 10 % železa. Na druhou stranu má díky tomu o dost delší životnost, protože galvanická aktivita spotřebovává galvanický povrch a když je nižší aktivita, je nižší i úbytek ochranného povrchu. Takže Galvanneal povrch může být použit ve slabší vrstvě při zachování stejné životnosti.
- Galvanneal plech vykazuje lepší ochranu bodových svarů.
Takže závěr je, že nelze jednoduše říci, který z plechů (galvanneal vs. galvanizovaný) je lepší. Závisí na aplikaci (nátěr bez nátěru, jak se plech formuje a jaká tedy může být použita síla ochranné vrstvy u galvanneal atd. ). Bez nátěru je lepší většinou galvanizovaný plech. S nátěrem už to je složitější...