Stránka 15 z 15

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 05.06.2018 11:21
od mv12
A ještě doplnění. Tady je k tomu podrobnější oficiální info od dodavatele technologie: https://www.google.cz/url?sa=t&source=w ... ARELHaHyTB
M.j. Je tam zmínka, že (pokud jsem dobře hledal výrazy ve slovníku) KMS pro výrobu karosérií používá ocel, galvanizovanou ocel a žárově
galvanizovanou ocel (kolik čeho a na jaké části karosérie tam neuvádí) Pak jestli to dobře chápu ještě celá karosérie projde tou lázní. Týkat by se to mělo aut v KMS vyráběných tj. CEE'D, SPORTAGE, VENGA

Kam se obecně na karosérii dává obyč. ocel? Jak velký efekt má ta lázeň?

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 05.06.2018 11:24
od snike
Ted mi potvrdili primo z Kia Motors Czech, ze plechy pouzivane pro lisovani dilu jsou galvanizovane :yes:

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 05.06.2018 12:49
od barny70
Marek,

to čo si tam dal je už ďalší diel protikoróznej ochrany, tzv. mikrofosfát, ktorý sa nanáša po zvarení karosérie na celý zvarenec ponorom, ale nie je to zinok, ani náhrada pozinkovania, je to len medzivrstva medzi pozinkovaným plechom a lakom.
Otrocky by som to preložil ako fosfátovanie zinku ... ale toto nie je oblasť v ktorej som úplne doma, toto je už čistá chémia :o
Obyčajnú nepozinkovanú oceľ dávajú niektorí napríklad na strechu, to obecne nie je veľmi korózne namáhaná časť auta, neviem ako teraz, ale pred pár rokmi to robil aj Mercedes. Ale líši sa to model od modelu.
Ford v Belgicku napríklad dával ako jediný diel s povrchom galvanneal strechu, všetko ostatné bol klasický pozink. Ale fabrika v Genku je už zavretá a presťahovaná tuším do Rumunska, predsa len sú lacnejší.
To čo si tam našiel: steel (nepovlakovaný, slangovo nazývaný čierny plech), galvannealed steel (to je ten galvanneal čo som spomínal) and hot-dip galvanized steel (to je klasický pozinkovaný plech)
Nechcem tu rozpisovať teórie, ale galvanneal sa v podstate vyrába z klasického pozinku ( nie úplne, jeho zloženie je trochu odlišné ) krátkym ohrevom na cca 500°C, pričom sa v ňom dejú veci ktoré menia jeho vlastnosti aj zloženie a aj vzhľad.

Radek, nie celkom, väčšinou nie galvanizované ale galvanealované, ale to je práve to že ten kto s tým odborne nepracuje tak to nerozlišuje, zinok ako zinok. :) A nie je na to ani dôvod pre takéto rozlišovanie u laickej verejnosti.

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 05.06.2018 13:37
od tomr
Díky všem za odborné vyvrácení fámy, je jasné, že karosérie Vengy z Žiliny antikorozní ochranu má, je jedno jakým postupem zpracování. Slabinou asi zůstává jen ten ekologický vodou ředitelný lak, který je zranitelnější než klasické vypalovací laky, ale jiná nová auta budou na tom podobně. Ještě by mě zajímalo ošetření spodku z výroby, protože jak jsem už psal, po dvou zimách je tam viditelná rez po celé ploše, nejhůř je na tom zadní tlumič výfuku.

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 05.06.2018 15:56
od mv12
@barny70: Díky za upřesnění.

Co se týká rozdílů galvanneal vs. galvanized (tj. klasický pozink), ono pro nás laiky je to úplně jedno, jak se ten povrch vyrobí, jde spíš o to, jaký je ve výsledku rozdíl hlavně v ochraně proti korozi. Protože mě to zajímalo, našel jsem si toto: http://allaboutmetallurgy.com/wp/wp-con ... Steels.pdf

A tady je mé laické shrnutí (pokud je něco nepřesné, tak mě znalci opraví ;) :
Galvanizovaný povrch je v podstatě složením jen zinek, je lesklý a vypadá... no prostě pozink :lol:
Galvanneal povrch je matně šedý a obsahuje zinek s určitým podílem železa - kolem 10% - cca 9-12% ale kolísá to dle typu může být i méně a více (plus je tam asi nějaká malá příměs hliníku).

Výhody a nevýhody Galvanneal oproti klasickému pozinku:
- výborná přilnavost barvy (nátěru) k povrchu - je proto primárně určen pro lakování a lze ho lakovat přímo
- lépe se svařuje (platí pro bodové svařování)
- povrch je mnohem tvrdší a odolnější (např. na poškrábání a jiné mechanické poškození) než galvanizovaný povrch
- bohužel tvrdý povrch má naopak nevýhodu, že je relativně křehký, tj. že při formování a ohýbání plechu může praskat a snadněji dochází k jeho poškození. Nicméně při správném výrobním postupu, lze toto poškození minimalizovat a zachovat tak výborné vlastnosti povrchu. Nebezpečí poškození při ohýbání roste s tloušťkou ochranného povrchu, takže se s tím pojí i to, že se používají tenčí vrstvy ochranného povlaku než u klasických plechů pozinkovaných.

A tím se dostáváme k porovnání ochrany proti korozi. Obecně je odolnost klasického galvanizovaného (pozink) plechu proti korozi dána tloušťkou ochranné vrstvy. Čím silnější vrstva, tím delší životnost. Ochrana proti korozi u Galvanneal plechů je trochu komplikovanější:
- Díky přítomnosti železa v ochranném povrchu Galvanneal, dochází, pokud plech není natřen, k rezavému zabarvení povrchu, který ale nemá vliv na ochranu proti korozi vnitřního ocelového plechu, který je pod povrchem. Doslova tam píší, že to je jen kosmetický efekt, ale nevypadá to dobře... I kvůli tomu se tyto plechy nepoužívají bez nátěru (minimálně pro venkovní aplikace). (Tady přidám svoji myšlenku, že po odprýsknutí barvy na autě, pokud to nezamázneme, tak když se na tom ďobanci objeví "rez", nemusí to znamenat, že plech rezne, ale může to být jen ten zabarvený ochranný galvanneal povrch :?: :!: ).
- A protože se galvanneal používá v podstatě jen s nátěrem, většina studií odolnosti proti korozi byla prováděna jen s nabarveným plechem. Takže porovnání s nebarveným pozinkem se v podstatě nedělají.
- Výhodou galvanneal povrchu je, že mnohem lépe napomáhá odolnosti proti korozi vznikající pod nátěrem na obnažených hranách, škrábancích a nebo jiných poškozeních nátěru. Čím silnější je chranná vrstva galvanneal, tím je tato ochrana lepší. Doporučuje se proto používat co nejsilnější vrstvu, kterou dovolí výrobní technologie s ohledem na výše uvedený problém s poškozením povrchu při formování / ohýbání plechů.
- Klasický galvanizovaný plech vykazuje vysoký stupeň galvanické ochrany na střihových hranách a škrábancích. Galvanneal plech má tuto galvanickou aktivitu o cca 10 % slabší, díky přitomnosti cca 10 % železa. Na druhou stranu má díky tomu o dost delší životnost, protože galvanická aktivita spotřebovává galvanický povrch a když je nižší aktivita, je nižší i úbytek ochranného povrchu. Takže Galvanneal povrch může být použit ve slabší vrstvě při zachování stejné životnosti.
- Galvanneal plech vykazuje lepší ochranu bodových svarů.

Takže závěr je, že nelze jednoduše říci, který z plechů (galvanneal vs. galvanizovaný) je lepší. Závisí na aplikaci (nátěr bez nátěru, jak se plech formuje a jaká tedy může být použita síla ochranné vrstvy u galvanneal atd. ). Bez nátěru je lepší většinou galvanizovaný plech. S nátěrem už to je složitější...

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 05.06.2018 20:51
od barny70
Marek, musim ti struhnut pochvalu.
Na to ze si pred tym o tom nevedel nic si pokrocil celkom daleko.
Je to tak ako si to napisal. :thu:

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 06.06.2018 07:19
od Mirse
Trochu jsem se u toho zapotil ale nakonec bych to shrnul asi takto: myslím, že byť v tomto naprostý laik jsem to pochopil což ve výsledku znamená, že jste to oba vysvětlili naprosto suprově :thu: :thu: :thu:

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 06.06.2018 09:41
od Stinger
No, tak jsem si to prozkoumal. Jako zinek tam je, ale s klasickým zinkováním to nemá nic společného...

Re: Kvalita laku na Venze

PříspěvekNapsal: 07.06.2018 08:49
od tomr
Stejně, nebo podobně jsou velmi pravděpodobně ošetřeny karosérie Dacia, je to výrobně levnější, ale ne tak kvalitní protikorozní ochrana. používá se u levných aut, nebo méně namáhaných částí karoserie. Pro země se zimním solením silnic je to horší varianta ochrany karosérie.