Časť 2/2
Pôvodne som to plánoval až na leto ďalšieho roka, no na mnou vyhliadnutý zosilňovač bola akcia, ktorú som nemohol nevyužiť.
ZosilňovačKonkrétne ide o MD Lab AM-60.6DSP, práve kvôli tým posledným trom písmenkám v názve. DSP mi totiž umožní systém odladiť podľa mojich predstáv a navyše nahradí výhybky predných reproduktorov.
Pôvodne som plánoval ho umiestniť niekde za rádio, či inde do útrob palubnej dosky, no po rýchlom preskúmaní ma to rýchlo prešlo a ako najlepšie mi vyšlo miesto pod sedačkou spolujazdca. Kufor je príliš ďaleko aby som kahal jeden zväzok káblov tam a druhý nazad.
Konkrétne ide o štyri dvojlinky s reprosignálom z rádia do vstupu na zosilňovači a šesť dvojliniek zo zosilňovača, z ktorých štyri idú späť do systémového konektora a dve k výškačom pod čelným sklom. Aby som nemusel strihať pôvodné káble, kúpil som
káblovú sadu pôvodne určenú zrejme na montáž handsfree, z ktorej som využil len konektory, cez ktoré ide signál pre repro, rovnaký konektor tiež poskytuje napájanie pre anténu, ktoré som využil ako REM (zapínanie) pre zosilňovač.
Výsledný káblový zväzok:
Viedol som ho od rádia cez stredovú konzolu a z celkovej dĺžky asi 150cm bolo nejakých 30cm navyše.
Plusový napájací kábel som ťahal priechodkou na pravej strane motorového priestoru (spolujazdcova strana) okolo prahu dverí. Po zhodení plastov sa mi tam tiež ukázala pekná pozícia pre uchytenie zemniaceho kábla. Od baterky som potreboval nejaké 4 metre, zemnenie vyšlo na niečo málo cez meter dĺžky. Napájací kábel
MUSÍ mať poistku pri baterke, tá totiž ochráni auto od požiaru v prípade že sa ten kábel niekde sekne o zem.
Takto vyzerá zosilňovač po namontovaní, sedačka je úplne vpredu a úplne hore:
ten bordeľ si nevšímajte, v budúcnosti zrejme spravím z mdf nejaký okobercovaný kryt, ktorý to celé pekne zamaskuje, tie káble idúce z pravej strany zosilňovače je vidno hneď po otvorení PP dverí, bez ohľadu na to kde je sedačka.
Výhybky išli samozrejme preč, na čo treba v takomto prípade myslieť dopredu a na zosilňovači si pre kanály výškačov nastaviť HPF aby sa neupiekli.
DSPObvyklé inštalácie by tu končili, no ja idem ďalej, môj zosilňovač má totiž 8-kanálové DSP, ktoré som ja využil takto:
A,B - predné stredobasy
C,D - predné výšky
E,F - zadné koaxy
G,H - RCA výstupy pre prípadný subwoofer.
Prvým krokom je nastavenie fázy správnym nastavením vzdialeností jednotlivých reproduktorov, ja som to meral od mikrofónu, ktorý bol v pomyselnom strede medzi hlavami vpredu sediacej posádky. Najbližšie (zadné repro) sú 0, predné basy sú o 30cm a výšky o 50cm ďalej.
Krok dva - naladenie ekvalizéra pre predné repro. K dispozícii je 31 pásiem, ktoré sú spoločné pre basy aj výšky, nie však pre ľavý a pravý kanál. Ekvalizáciu som ale riešil spoločne pre obidve strany.
Krok tri - pridanie zadných repro, tu som využil možnosť uloženia viacerých profilov, jeden používa zadné repro ako fullrange, druhý ako subwoofer.
Pred aj zad má nastavený 30Hz 48dB/oct. subsonic, vďaka ktorému do reproduktorov nejdú frekvencie nižšie než by dokázali zahrať, deliaca frekvencia pre predné repro je 4kHz so strmosťou 12dB/oct. Pôvodne som to chcel mať nižšie, no výškačom sa to nepáčilo.
Meral som programom HOLMImpulse, ktorý som mal nastavený na automatické nulovanie, podľa ktorého som ja potom pridával či uberal v ekvalizéri.
No a tu je porovnanie pôvodnej (červená) a výslednej (zelená) frekvenčnej charakteristiky.
A takto vyzerá nastavenie po dvoch hodinách laborovania:
Dá sa tu ešte vyhrať s Qčkami, ale už teraz sa výsledná charakteristika zmestí do 5dB rozsahu (teda +-2,5dB), čo je oproti pôvodným +-10dB bohovský rozdiel. V praxi to znamená výrazné prečistenie zvuku. No a 6x60W postačí na solídnu masáž, na basoch to prekoná lacnejšie (200-250€) subwoofery.