Měnič napětí

Diskuze o všem, co nelze zařadit do jiné sekce.
Discussion about everything what has not own section.

Re: Autodoplňky - které (ne)doporučuji koupit

Postby Karens » 07.11.2019 20:00

lubos550 wrote:zalezies niekam do diery, alebo z ktorej ri.. sem stale vyliezas.

Toto keby napísala Fofeňaníkovová tak už má dávno BAN. Oh, wait...
Karens None specified
Fanda vozů Kia
Years of membership
 
Posts: 342  Topics: 1
Joined: 05.10.2018
Location: doma  Czech Republic (cz)

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX


 

Re: Měnič napětí

Postby jozzo » 07.11.2019 20:07

Kamoš ma takto elektrocentralou zabezpecenu chalupu. Pri vypadku, co sem tam uz zazil, v pohode potiahne osvetlenie, darling, kotol plynovy, potrebuje iskru. Ale vypadok je hlavne v zime a co viem, za posledne 4 roky co ju ma ju pouzil asi 5 krat. 4 krat do hodiny nabehla elektrika, raz asi 24 hodin bezal na centralu, potrhali stromy vedenie. Ma to napojene riadne na rozvod domu. Netusim kolko stala, ale co viem, viac ako 300 za nu nedal. A udrzba? Ako nudzovy zdroj co bezi sem tam myslim ze ziadna. Mozno sviečka. :D
new Kia ceed 2019 1,4 MPI Silver+Silver pack
Kia RIO III EX 1.25 - predané
Seat Leon 1,9 TDI - predané
User avatar
jozzo Male
Fanda vozů Kia
Years of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 355  Topics: 2
Joined: 05.12.2015
Location: Košice  Slovakia (sk)

Re: Měnič napětí

Postby Berka » 07.11.2019 20:39

S měničem napětí mám několikaletou osobní zkušenost a rovnou můžu říct, že při 12V z něj chtít dostat třeba stabilně (ne ve špičce, krátkodobě) 2000W je nesmysl. Odběr proudu z baterky je tak obrovský že riskuješ poškození alternátoru a samotné baterky. Měl jsem takový měnič (2000W) na 24V a pokud nebyl nastartovaný motor, bylo výstupní napětí 190-200V víc to prostě nedalo, protože při zapnutí díky velkému odběru kleslo napětí na baterkách někam k 19- 21V. Pokud jsem nastartoval, tak to bylo schopné dodat těch 220-230V. A teď si to představ s polovičním vstupním napětím a 1/4 kapacity baterky.
Prostě to neutáhneš, nedodáš tolik proudu a když, tak pod strašnou zátěží alternátoru a s tím spojené elektroniky.
Nemusím připomínat, že zapojení měniče bylo přímo na baterky, kabelem o podobném průřezu jako startovací kabely s pojistkou kolem 80A (už nevím jistě) a servis z toho měl strašnou "radost" že to má zapojovat.
Naopak pokud někdo hledáte menší měnič třeba do 200W, na zapojení do zásuvky, tak si ho klidně kupte. Fungují dobře, jsou malé, lehké a drobné věci tím můžete v klidu napájet. Navíc stojí pár korun, ale většinou jsou strašně závislé na hodnotě vstupního napětí a podle toho napětí na výstupu značně kolísá. Na nabíjení notebooku apod. zařízení to stačí.
Renault Megane Grandtour GT 1.6 TCe EDC 151kw
ceed II 1.6 GDI FIFA 99kw - prodáno
ceed SW 1.6 CRDi 85kw - prodáno
Citroen Xsara coupe VTS 2.0 HDi
Renault Laguna 1.8 16v
Škoda Felicia Magic 1.3
Škoda 110R coupe 5speed :cry:
Dacia 1310
User avatar
Berka Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 1919  Topics: 13
Joined: 17.12.2007
Location: Rakovník  Czech Republic (cz)
4. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1)

Renault Megane Grandtour GT (2017)
52100 km @ 7.1 l/100km

Re: Autodoplňky - které (ne)doporučuji koupit

Postby snike » 07.11.2019 20:54

Offtopic :
Karens wrote:Toto keby napísala Fofeňaníkovová tak už má dávno BAN. Oh, wait...

:!: Bud rad, ze jsi tady po obdrzenem BANu dostal druhou sanci a tenhle tvuj novy nick jsme hnedka neblokli ;)
KIA Sportage QL 2,0 CRDI Style 4x4 136 kW šedá Gun Metal 104.444 km ..... stále největší úchylák tohoto fóra Image
Kanec klubu Image
User avatar
snike Male
Moderátor
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 5096  Topics: 64
Joined: 02.10.2007
Location: Praha - Horní Počernice  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) 8. sraz Kia-Club.org (1)
9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1) 16. sraz Kia-Club.org (1)
17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 21. sraz Kia-Club.org (1) 22. sraz Kia-Club.org (1) 1. místo (1)

Kia Sportage IV (2017)
104444 km @ 7.3 l/100km

Re: Autodoplňky - které (ne)doporučuji koupit

Postby Sanchez » 07.11.2019 21:01

Offtopic :
Karens wrote:
lubos550 wrote:zalezies niekam do diery, alebo z ktorej ri.. sem stale vyliezas.

Toto keby napísala Fofeňaníkovová tak už má dávno BAN. Oh, wait...

Poprosím Snike alebo Beda o uplatňovanie pravidiel rovnako.
Vylúčme selektívnu slepotu.
Hyundai i30 Fastback 2019, Trikolor-paket Komfort, 1,6 CRDi 100 kW
KIA Rio YB 2017, Exclusive, 1,25 MPI 62kW
Volkswagen Golf IV 2001, 1,6i 77kW - darované
KIA Ceed SW JD 2016, Comfort plus, 1,6 GDI 99kW - totálka :(
User avatar
Sanchez Male
Sponzor
Years of membershipYears of membership
 
Posts: 934  Topics: 16
Joined: 04.04.2017
Location: Středočeský kraj  Czech Republic (cz)
Sponzor (1)

Hyundai i30 Fastback (2019)
2100 km @ 4.8 l/100km

Re: Měnič napětí

Postby mv12 » 07.11.2019 21:56

Berka wrote: Měl jsem takový měnič (2000W) na 24V a pokud nebyl nastartovaný motor, bylo výstupní napětí 190-200V víc to prostě nedalo, protože při zapnutí díky velkému odběru kleslo napětí na baterkách někam k 19- 21V.

:lol: :lol: :lol: Ono jedna věc je startovací proud na pár sekund a jiná trvalý proud, co ta baterie je schopná dávat. Já bych se to bál i zapojit - tedy na baterii ne, ale do auta? (i když chápu, že to bylo na 24V tj asi něco většího...)

lubos550 wrote:
Ina moznost by bola napr. dobijat z auta nejake nudzove domace baterie. I ked neviem, ci by to bolo cenovo a zivotnostou vyhodnejsie, ako elektrocentrala.


Sice jsem se zařekl, že už tu nebudu víc odpovídat, ale ještě jednu poslední odopověď si neodpustím, protože tenhle dotaz mne zaujal...:
Tohle je docela jednoduchá matematika, aby si odhad spočítal každý... Můžeš samozřejmě koupit kupu velkých akumulátorů, ty nabít a pak používat při výpadku. Musíš ale vědět, jaký budeš mít opravdu odběr. Pak spočteš, jak dlouho ti ta baterie vydrží... Příklad:
odběr 1kW
55 Ah akumulátor
Výsledek: hodně zjednodušeně - zanedbávám, že dost těžko těch 55 Ah opravdu z baterie dostaneš celých to bys jí musel vybít domrtě (a to i kdybys dokázal, jí mírně řečeno moc neprospěje). Taky zanedbávám řadu dlaších věci jako ztráty a účinnost celého zařízení atd. Nicméně pro hrubou představu to stačí:
Při odběru 1 kW - 1000 W budeš potřebovat na tom 12V vstupu příkon - pokud vezmu optimisticky vyskokou účinnost měniče 90% (když bude hodně dobrý a zádné jiné ztráty tam mít nebudeš) 1000 / 0,9 = 1 111 VA (no ve skutečnosti spíš víc - budou tam určitě větší ztráty, ale snažím se :lol: :lol: )
Takže budeš při té 1kW na výstupu z baterie odebírat minimálně 1 111 VA/ 12V = cca 93 A
Jak dlouho to půjde? Při kapacitě 55 Ah = 55x60 = 3300 Ampér minut (Přepočet na minuty, protože ta výdrž opravdu moc velká nebude) to vychází 3 300 / 93 = cca 35 minut (no ve skutečnosti určitě méně, navíc docela pochybuji, že by to při těch 93 A odběru nějak dlouho 55Ah baterie utáhla, ale teď jen počítáme pro hrubou představu - viz poznámky výše).

Podobně pokud bych chtěl odebírat těch "svých" 5kW: 5000/0,9/12 = 463 A (v praxi ti tohle jedna baterie dlouhodobě - nepočítám pár sekund - ani nedá, takže výsledek dále je už úplně mimo, ale dovedu si představit zapojení bateriového pole více baterií atd. takže OK teď to pro ty výpočty pro představu pomineme) tj. 3300 / 463 = cca 7 minut...

Takhle můžeš dosadit hodnoty a počítat dle libosti. Nebo si dopočítat podle příkonu a požadovaného času, jakou kapacitu baterií potřebuješ a kolik to tedy bude stát... Pokud potřebuješ výdrž v hodinách a trvalý byť třeba "jen" 1kW odběr, tak to bude pěkně velké bateriové pole a pěkně drahé... (při účinnosti 80% a vybití baterie na 20% a zálohy na 24h: 1000/0,8 (účinnost)/12 (V) /0,8 (baterie) x 24 (hodin) = 3125 Ah (tj. tak velkou kapacitu baterií bys musel použít)

Je to jen takové hodně zjednodušené počítání pro představu, co to obnáší... Myslím, že to bohatě stačí. Ve skutečnosti bys musel vzít do úvahy hodně dalších faktorů vč. toho, kolik výkonu (max. proudu) je jedna baterie schopná dávat dlouhodbě, pomíjím případnou regulaci výstupního napětí atd atd.

Jenom podotýkám, že počítám ten odběr trvale. Ve skutečnosti si nedovedu představit, co bys měl doma zapnutého, aby to trvale bralo 5kW (nebo i tu 1 kW)... Ono jedna věc je nadimenzovat zařízení proudově, aby to mohlo dát i těch 5kW a druhá věc je, jaký to má ve skutečnosti reálně odběr energie třeba za 24h... Ten max. výkon je nutný na dimenzování zařízení, reálný odběr pak na výpočet potřebné kapacity baterií... (viz můj příklad s kamarádem níže, kdy lednice v mém případě může mít příkon 120W, ale za den odeber jen 60 Wh.. tj. neběží pořád a vycházet z příkonu na výpočet kapacity baterie se nedá - bylo by to hodně naddimenzované: 24x120 = 2880 Wh oproti skutečným 60 Wh je velký rozdíl...)

Dobíjet to na autě můžeš, ale musíš počítat se dvěma problémy...
1) Nabít tu baterii bude trvat řádově déle, než jí vybiješ, takže to nebudeš stíhat nabíjet... - Zkus si jen odhadnout, za kolik hodin nabiješ do plna 55Ah baterii
vs. těch pár minut na vybití...
2) I kdybys to nakrásně dobíjet stíhal, tak běhat při výpadku neustále dobíjet baterie....

Doufám, že jsem se někde nepřepočítal (když najdeš chyby, bod pro Tebe...), ale nechce se mi to pročítat a kontrolovat a ve výsledku stejně platí, že přes baterie si dělat zálohu na velké odběry rozumně nejde...

Já tahle už léta uvažuji o záloze pro plynový kotel, kde by baterie smysl i dávala, protože jeho elektronika s čerpadlem mají hodně malý odběr tak 55W, takže tam bych s nějakou větší autobateriií třeba na min. dva dny provozu vystačil, ale stejně jsem se k tomu neodhodlal, protože zatím jsme tu měli nejdelší výpatek tak 4 hodiny a i kdyby to bylo jednou za rok (což není), tak se to moc nevyplatí řešit a stavět.. Navíc v nouzi nejvyšší (kdyby zkolabovala síť a potřeboval jsem topit),mám stejně doma malý nevyužitý měnič na 150VA (jen nevím, jak by se "líbil" elektronice kotle), takže by nebyl problém vytáhnout baterii z auta a zapojit to.

Na malé odběry se tedy o bateriové záloze dá uvažovat. Může to dávat smysl pro nějaké LED osvětlení, na nějakou malou elektroniku apod. Známému jsem tahle kdysi dělal záložní zdroj pro jedno světlo, jednu ledničku a zásuvku, kde chtěl mít možnost dobíjet notebook, mobil apod. Myslím, že se to vlezlo do 200 W max. odběru, ale protože to vše jsou jen jednorázové odběry (nebude dobíjet pořád, lednice také stále neběží...) kapacita baterie nebyla třeba moc velká... Dal si tam tuším nakonec 120Ah baterii a ledinci má hodně úspornou, takže se tenkrát počítalo s výdrží tuším přes jeden den (asi by při troše snahy zvládl i dva s touto baterií). Ale nevím, jak to od té doby potřeboval - myslím že tak dlouhý výpadek asi ještě neměl :lol: :lol:

Pokud opravdu potřebujež zálohu pro větší odběry, vyjde nejlépe elektrocentrála, ať se ti to líbí nebo ne..
Image
KIA Cee'd 1.6 GDI
FIFA World Cup Edition
User avatar
mv12 Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 2904  Topics: 20
Joined: 02.06.2014
Location: EU  Czech Republic (cz)
15. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 22. sraz Kia-Club.org (1)

Kia cee'd II (2014)
48400 km @ 6.8 l/100km

Re: Měnič napětí

Postby lubos550 » 07.11.2019 22:05

to mv12:

vypocty tak velmi zhruba sedia (tazko prepocitavat jednosmerne VAh na striedave, lebo cinny vykon striedaveho vykonu je o dost nizsi). 2kW centrala je pre mna bohuzial malo (pouzivam na vykurovanie TC a tocive stroje potrebuju pri startovani 2 az 3- nasobok vykonu). 5kW by bolo asi nevyhnutne minimum v zime. Myslim, ze u baterii je obmedzujuca hlavne zivotnost (u zaloznych zdrojov , co mame v praci je treba menit baterie zhruba kazde 2 roky).

to berka:

ano, taketo postrehy su pre mna (a verim, ze aj pre mnohych inych na tomto fore velmi cenne)


Takze tento dotaz teda necham zatial otvoreny aj pre dalsich, ktori maju nejake skusenosti so zaloznou dodavkou elektriny a hlavne, ak sa daju vyriesit nejakym doplnkom do auta :)
Last edited by lubos550 on 07.11.2019 22:07, edited 1 time in total.
lubos550 None specified
Fanda vozů Kia
Years of membership
 
Posts: 392  Topics: 2
Joined: 22.12.2017
Location: Nitra  Slovakia (sk)

Re: Měnič napětí

Postby Karens » 07.11.2019 22:06

Nijako, kedy to už konečne pochopíš?!
Karens None specified
Fanda vozů Kia
Years of membership
 
Posts: 342  Topics: 1
Joined: 05.10.2018
Location: doma  Czech Republic (cz)

Re: Měnič napětí

Postby Berka » 07.11.2019 22:21

@ mv12
Odebíral jsem z toho "trvale" cca. 1100W po dobu 2-5 minut. Proto jsem měl měnič o výkonu 2000W abych pokryl špičku, ikdyž ta trvala třeba jen desetinu vteřiny. Napájené to bylo baterkama o kapacitě 225 Ah. Důležité bylo, že alternátor zvednul napětí na cca. 25- 27V (při takovém odběru) a což byl obrovský rozdíl oproti samotným baterkám a tak měl měnič mnohem menší práci se změnou napětí. Jak říkám, hodnota vstupního napětí u těchto měničů strašně ovlivňuje samotný výkon měniče. Stačí snížit vstup o 2V a při zátěži na výstupu klesne napětí klidně o 30V. Naprázdno to bude třeba v pořádku, ale to je k ničemu.
Alternativou je to co máme v práci. Elektrocentrály 200 kW a 60 kW (a hromadu menších). Jen to má své nevýhody. Ta velká váží asi 12t samotná a ta menší je jen s autem, takže dohromady asi taky 13 tun a rámus jak na technopárty. O spotřebě ani nemluvím :D
Renault Megane Grandtour GT 1.6 TCe EDC 151kw
ceed II 1.6 GDI FIFA 99kw - prodáno
ceed SW 1.6 CRDi 85kw - prodáno
Citroen Xsara coupe VTS 2.0 HDi
Renault Laguna 1.8 16v
Škoda Felicia Magic 1.3
Škoda 110R coupe 5speed :cry:
Dacia 1310
User avatar
Berka Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 1919  Topics: 13
Joined: 17.12.2007
Location: Rakovník  Czech Republic (cz)
4. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1)

Renault Megane Grandtour GT (2017)
52100 km @ 7.1 l/100km

Re: Měnič napětí

Postby lubos550 » 07.11.2019 23:14

to Berka:

Pouzival si menic s normalnou, alebo modifikovanou sinusoidou (vyssi vykon)?
lubos550 None specified
Fanda vozů Kia
Years of membership
 
Posts: 392  Topics: 2
Joined: 22.12.2017
Location: Nitra  Slovakia (sk)

Re: Měnič napětí

Postby Berka » 08.11.2019 05:35

S normální sinusoidou..
Renault Megane Grandtour GT 1.6 TCe EDC 151kw
ceed II 1.6 GDI FIFA 99kw - prodáno
ceed SW 1.6 CRDi 85kw - prodáno
Citroen Xsara coupe VTS 2.0 HDi
Renault Laguna 1.8 16v
Škoda Felicia Magic 1.3
Škoda 110R coupe 5speed :cry:
Dacia 1310
User avatar
Berka Male
KIA Family
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 1919  Topics: 13
Joined: 17.12.2007
Location: Rakovník  Czech Republic (cz)
4. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1)

Renault Megane Grandtour GT (2017)
52100 km @ 7.1 l/100km

Re: Měnič napětí

Postby lubos550 » 09.11.2019 12:42

jozzo wrote:Kamoš ma takto elektrocentralou zabezpecenu chalupu. Pri vypadku, co sem tam uz zazil, v pohode potiahne osvetlenie, darling, kotol plynovy, potrebuje iskru. Ale vypadok je hlavne v zime a co viem, za posledne 4 roky co ju ma ju pouzil asi 5 krat. 4 krat do hodiny nabehla elektrika, raz asi 24 hodin bezal na centralu, potrhali stromy vedenie. Ma to napojene riadne na rozvod domu. Netusim kolko stala, ale co viem, viac ako 300 za nu nedal. A udrzba? Ako nudzovy zdroj co bezi sem tam myslim ze ziadna. Mozno sviečka. :D


Napajanie kotla, alebo hocijakeho ineho vykurovania elektrocentralou mi pripada vo vseobecnosti ako dost velke plytvanie (divim sa, ze ked nebola elektrina, tak mal na chate plyn, lebo aj plynove kompresne stanice zrejme funguju len na elektrinu). Rozmyslam, ci by sa tie elektrocentraly nedali upravit na nejake "minikogeneracne" jednotky, ked by sa teplo z ventilatora motora odvadzalo nejakym teplovodom do chaty/domu a vyuzivalo na vykurovanie.
lubos550 None specified
Fanda vozů Kia
Years of membership
 
Posts: 392  Topics: 2
Joined: 22.12.2017
Location: Nitra  Slovakia (sk)

Re: Měnič napětí

Postby jozzo » 09.11.2019 12:51

Ma tam kotol rovnaký ako moja švekra. Kupovali sme ich cca rovnako. Elektrinu kotol potrebuje na obehove čerpadlo a svieti čiže aj na ešte niečo :D , nerozumiem sa tomu velmi, ale nemá to velký odber prúdu...
new Kia ceed 2019 1,4 MPI Silver+Silver pack
Kia RIO III EX 1.25 - predané
Seat Leon 1,9 TDI - predané
User avatar
jozzo Male
Fanda vozů Kia
Years of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 355  Topics: 2
Joined: 05.12.2015
Location: Košice  Slovakia (sk)

Re: Měnič napětí

Postby lubos550 » 09.11.2019 13:21

To ano, plynovy kotol potrebuje elektrinu na ovladanie. Tu je ale myslienka taka, ze motor elektrocentraly uz v podstate kotol je (na benzin), A ak ma vykon nad 3-4kW, tak by uz v podstate mensiu chatu mohol dokazat vykurit.
lubos550 None specified
Fanda vozů Kia
Years of membership
 
Posts: 392  Topics: 2
Joined: 22.12.2017
Location: Nitra  Slovakia (sk)

Previous

Return to Všeobecný pokec / General Discussion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users