je ve stati premiové, tak jsem jej zkopíroval celý, je to o stáčení ojeti
. a vyzkouším ještě jak bude fungovat jen odkaz
Premium
Bič za stáčení tachometrů nepráská. Podvodníci vymysleli novou fintu
ilustrační snímekFotogalerie3
14. září 2020 12:00
Problémy se stáčením tachometrů se nedaří vyřešit. Zákon nezabral, přísné tresty podvodníky neodradily. Naopak. Vymysleli novou fintu.
Měl to být bič na stáčení tachometrů a všechny nepoctivé autoservisy. Nový zákon – za stočení počtu ujetých kilometrů od automobilu až 500 tisíc korun pokuta a problémy pro majitele aut na technických kontrolách. Jenže žádná významnější pokuta za stočení tachometru dosud nepadla. Podvodníci rychle vymysleli fígl, jak tachometry dál stáčet a naprosto jednoduše zákon obejít.
Přinesou prohlášení či potvrzení, že nestočili kilometry, ale vyměnili tachometr. V tu chvíli jsou nepostižitelní.
Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém
MF DNES před dvěma lety mapovala stáčení tachometrů. Automobilů, které měly upravený počet ujetých kilometrů, podle statistik bylo až čtyřicet procent. Ministerstvo dopravy proto přispěchalo se zákonem, který od října 2018 začal stáčení tvrdě postihovat.
Pokutou až 500 tisíc korun pro prodejce takových aut i servisy. Co se změnilo? Vůbec nic – tachometry se stáčejí dál a podvodníci vymysleli trik, jak to dělat v podstatě legálně. Na počkání, bez demontáže tachometru.
„Chci dva tisíce za úpravu číselníku nebo čtyři tisíce za vymazání údajů i ze všech jednotek,“ popisuje dvaatřicetiletý Patrik z jihočeského Písku. Muž, který reportérům MF DNES před dvěma lety nabízel stejnou službu o pět set korun levněji.
Už tehdy vysvětloval, že se ničeho nedopouští, protože sice upraví čísla na tachometru, ale majiteli auta to řekne.
„Trestného činu se dopouštíte až vy, když to třeba budete prodávat a zatajíte,“ vysvětloval tehdy. Dneska už žádná taková obava není potřeba. „Vystavím vám k tomu papír, že jsem tachometr vyměnil za jiný z jiného vozu. Tím je to vyřešené. Nechal jste si prostě u mě vyměnit tachometr,“ popisuje.
Projde ale takové auto následně při technické kontrole? Ministerstvo dopravy před dvěma lety spolu se zákonem rozeslalo jednotlivým STK jasný pokyn: pokud bude hodnota na počítadle ujeté vzdálenosti nižší než při poslední návštěvě, jde o závažnou závadu, kvůli které bude mít majitel vozu povolení jezdit jen na třicet dní. Jednoduše tedy nedostane osvědčení na dva roky.
Aby zákon nedopadl na tisíce majitelů aut, kteří vozidla koupili před lety nevědomky už třeba se stočenými tachometry, rovnou v zákoně přibyla možnost „doložit výměnu počitadla ujeté vzdálenosti“, a to i třeba jednoduchým prohlášením, které si sami napíšete.
ilustrační snímek
„Člověk přijede, my zjistíme, že na poslední kontrole mělo vozidlo najeto více, a on přinese doklad, že vyměnil tachometr. Nemáme jak to dál zjišťovat. Tachometry nemají žádná výrobní čísla. Zákon je prostě nedotažený,“ říká předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon.
Jasně, tachometr se může fakt porouchat. Proto je tu možnost sepsat „čestné prohlášení o výměně“. Ale moc častá závada to tedy není.
Stočené auto? To mi nevadí
Na fígle lidí se stáčením tachometrů si stěžuje i Česká obchodní inspekce. „Servisy třeba tachometr stočí a majitele upozorní, že vozidlo není způsobilé k provozu na pozemní komunikaci. Tím jsou ze hry a prohřešku se dopouštějí až zákazníci,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Jediná možnost, jak někoho potrestat, je chytit ho přímo při činu. Lidé už stáčení podle průzkumu společnosti Cebia ani příliš neřeší. Z výzkumu vyplývá, že 59 procentům zákazníků nevadí, když má auto stočený tachometr o 50 tisíc kilometrů (a zjistí se to při následné kontrole). „Vyžehlí“ to sleva.
Zajímavá je emocionální rovina, která do rozhodování vstupuje.
ANALÝZA: Jaké jsou průměrné nájezdy ojetých vozů
„Před vybíráním vozu mívá každý kupující relativně konkrétní představu zejména o ceně, stáří a právě kilometrovém nájezdu. A každý pátý je ochotný se této představy vzdát a pořídit si auto, které má i třeba dvakrát tolik najeto. A to jen proto, že auto vidí a líbí se mu,“ popisuje šéf Cebie Martin Pajer.
Jinými slovy, u krásného auta lidé nad stočením mávnou rukou. Průměrný počet stočených kilometrů se pohybuje okolo sta tisíc. Podle aktuálních dat má stočený tachometr třetina aut na trhu. Většinou se to vyplatí u luxusních aut. Na stočení dacie podvodník moc nevydělá.
Důvod, proč ministerstvo dopravy do zákona dalo možnost vyřešit stočené kilometry prohlášením o výměně tachometru, je logický. Nechtělo popotahovat řidiče, kteří si automobil koupili v dobré víře a časem zjistili, že byli podvedeni. Sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) nyní zjistilo ještě jeden fígl, jak lidé stočená auta „maskují“.
Při převozu vůz „omládne“
Sdružení sledovalo inzerci vozidel v zahraničí a v České republice a porovnávalo je. Nalezlo za tu dobu 3300 stočených automobilů, kterým lidé ubrali dohromady 173 milionů kilometrů. Jednoduše sdružení sledovalo konkrétní automobily na prodej v zahraničí a podle výrobních čísel pak čekalo, kolik z vozidel se objeví na prodej v tuzemsku jako auta z dovozu. Rekordmanem byla Škoda Fabia, které dovozce „utočil“ 262 tisíc kilometrů.
Zároveň SOVA odhalila nový podvod, kdy dovozci vozidel ze zahraničí inzerují více automobilů pod jedním výrobním číslem VIN.
Důvod je prostý. Někde se za inzeráty platí právě podle počtu zveřejněných výrobních čísel. Prodejci tak také brání kupujícím, aby si dopředu o vozidle dohledali veškeré údaje z různých registrů. „Při prověření čísla VIN údaje o vozidle nesedí. Takových případů jsme zaznamenali přes šest stovek,“ upozornil předseda sdružení Zbyněk Veselý.
Ten odhaduje, že měsíčně je v České republice stočeno až 12 tisíc automobilů, zejména z dovozu.
ilustrační snímek
„Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde jsou jen těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kolem 250 000 kilometrů. Po dovezení do Česka prodejce vůz stočí na zhruba 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK stanice falešný stav kilometrů zaznamená. Potom je tento zmanipulovaný počet kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru,“ upozorňuje Veselý.
Zatímco v Itálii stojí Volkswagen Golf 1.9 TDI z roku 2006 se 140 tisíci najetými kilometry asi 176 tisíc korun, u nás je identický vůz o desetinu levnější. „Kupovat v cizině vozy za cenu vyšší, než za jakou jsou pak prodávány v tuzemsku, nedává ekonomický smysl. Vyplatí se to pouze v případě, že původně šlo o auta s vyšším počtem najetých kilometrů, a tedy stočená,“ dodal Veselý.
Pas pro každé auto
Problém se stáčením tachometrů chtějí vyřešit Piráti. Poslanec Ondřej Polanský říká, že inspirovat se v řešení situace mohou Češi i u svých zahraničních sousedů. „Země jako Belgie nebo třeba Slovensko situaci vyřešily zavedením certifikátu vozidla CarPass, kam se zapisují údaje o stavu tachometru při jakékoliv silniční kontrole, prohlídce a podobně. Počet podvodů zde spadl téměř na nulu,“ uzavírá Polanský.
V Česku se stále nedaří trestat za stáčení tachometrů u aut:
22. srpna 2020
V Česku se stále nedaří trestat za stáčení tachometrů u aut | (2:58) | video: CNN Prima NEWS
iDNES Premium
Další skvělé články z iDNES Premium naleznete zde
Darujte předplatné iDNES Premium
Sdílet odemčený článek přátelům
Autor: Václav Janouš
Zdroj:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/tach ... combee#_=_