Protože se oteplilo a vyjasnilo, konečně jsem se dostal k montáži a takhle to dopadlo:
Koupil jsem – spíše z nedostatku invence, co udělat s dvěma pětisetkorunovými poukazy do AutoKelly – LED světla pro denní svícení CarFace, bratru asi za osm stovek, s 24 LED diodami ve dvou řadách, integrovaným spínacím (rozpínacím) relé, českým návodem a příslušenstvím.
Podle předpisů musí být světla namontována nejméně 250 mm nad vozovkou, nejméně 600 mm od sebe a nejvýše 400 mm od kraje vozidla. Jediné rozumné místo u Rii je tedy nejvyšší horizontální žlábek v plastové masce, těsně laterálně od okrajů mezery, vedoucí vzduch k chladiči. Funkčně a esteticky by bylo lepší umístění více do kraje, ale to je limitováno zaoblením předku vozidla.
Držáky je třeba předem trochu přizpůsobit. Ten, který bude na vnější straně, na brusce trochu zúžit – asi na 21 mm, jinak by se nevešel do žlábku masky až na dno (žlábek se směrem dovnitř zužuje), a pak lehce přihnout tak, aby konec štěrbiny pro upevnění tělesa světla nebyl umístěn excentricky, ale v polovině šířky držáku, jinak by se světlo do žlábku v masce nevešlo. Pak ještě o cca 1 cm pilkou nebo nůžkami na plech zkrátit, protože by jinak zasahoval do kabeláže.
Držák na vnitřní straně musí kvůli zaoblení nárazníku naopak prakticky přiléhat až k tělesu, takže pro připevňovací šroubek jsem vyvrtal novou díru o průměru 3 mm asi 3 mm nad ohybem, uprostřed šířky plechu. Patky přiléhající k masce vozidla musí směřovat dovnitř, k sobě, aby byly světlem zakryty.
Nejprve je třeba si rozměřit umístění držáků. Vnitřní držák na levé straně (z pohledu řidiče) jsem namontoval těsně ke kraji otvoru v masce, přivádějícímu vzduch k chladiči. 130 mm od kraje jsem vyvrtal díru o průměru 10 mm pro kabely a hned za ní dva otvory pro připevnění vnějšího držáku – na přesné vzdálenosti nezáleží, protože v držáku nejsou otvory, ale štěrbiny. Samořezným šroubkům moc nevěřím, takže jsem levé světlo připevnil 4 křížovými šroubky M3, s podložkou pro jistotu na obou stranách. Utažení byl trochu ekvilibristický výkon (jedna ruka vevnitř drží matku, druhá zvenku utahuje šroub…), ale povedlo se. Vodiče je lepší nejdřív protáhnout z motorového prostoru ven, pak připojit konektory ke světlu a po jednom zase vtáhnout dovnitř, pak lze těleso světla přišroubovat do držáků a je hotovo.
Na pravé straně je to trochu složitější – no vlastně jednodušší. Protože kvůli trubkám chlazení nelze dosáhnout na masku z vnitřní strany, nezbývá než použít samořezné šroubky. Nejdřív jsem vyvrtal 10 mm díru pro vodiče, pomocí tenkého drátku je protáhl ven, pak přišrouboval držáky, zapojil konektory a připevnil těleso světla mezi držáky.
Elektrická montáž:
Černý vodič má v dosahu asi jediné rozumné uzemňovací místo – pod matku držící skříň s motorovými pojistkami a relé.
Šedý vodič je dostatečně dlouhý pro protažení do pojistkové skříňky u kolena řidiče. Otevřel jsem kryt skříňky a demontoval krycí plast v kabině (dva křížové šrouby z kabiny a dva šrouby s hlavou M10 pod diagnostickým konektorem v pojistkovém prostoru; pak kryt visí ještě na několika zacvakávacích zámcích, takže se musí citlivě urvat (předem je dobré šroubovákem opatrně vypáčit panel spínače mlhového světla) a pak kryt průchodky (2 matky M10). K protažení (a hlavně proražení průchodky mezi kabinou a motorovým prostorem) jsem použil drát od kola, prostrčený z vnitřku kabiny, očkem pro uchycení v náboji dopředu.
Vodič je potřeba zapojit na některý pin, který je pod napětím při poloze klíčku ON (ve schématech HOT IN ON). Vybral jsem si konektor IP/C (prostřední v horní řadě konektorů). Třetí kolík shora v pravé řadě splňuje tuto podmínku a v konektoru není žádná dutinka, takže stačí protáhnout vodič s odizolovaným koncem, podržet a zasunout konektor zpátky – a sláva, světla při poloze ON svítí. Zatím se ale nedají vypnout jinak než klíčkem. Jde to asi přes 10 A pojistku BLOWER a kabel určený pro elektrické střešní okno, které nemám, takže by se to nemělo s ničím tlouct.
Žlutý kabel vede spínací proud do integrovaného relé a musí být připojen paralelně k parkovacím (obrysovým) světlům, tak aby denní světla při jejich rozsvícení automaticky zhasla. Logické by asi bylo jeho připojení ke kabelu do parkovacího světla, ten je ale dost špatně přístupný. Zvolil jsem tedy jiné řešení – nastavil jsem ho tak, aby dosáhl taky k pojistkám (pomocí malé bílé čokolády a kousku vodiče, bohužel jsem měl k dispozici jen bílý) a protáhl průchodkou za šedým. Při demontáži plastu mi vypadl spínač mlhových světel a v něm jsem v konektoru našel vhodný pin s napětím při rozsvícení světel – pravý horní, z konektoru vychází žlutým vodičem. Čisté řešení by asi bylo odizolovat kousek vodiče, přiletovat vodič ke světlům a zaizolovat, udělal jsem to ale jednodušeji – delší odziolovaný konec vodiče jsem prostě zastrčil do příslušné dutinky konektoru a konektor zastrčil zpět.
Poslední krok je estetizace provedení – vodiče k pravému světlu a pojistkám jsem protáhl nad obvodovou lištou ventilátoru, zbytek volné délky nepříliš pohledně zmuchlal a připevnil rychloupínací páskou k přední masce zevnitř. Ještě by to chtělo natáhnout na svazky vodičů nějakou bužírku nebo aspoň omotat izolačkou a je hotovo.
Nevím, jestli to stálo za tu námahu, ale zepředu vypadá Kája hned trochu zajímavěji