Mám Kia CERATO 1,5 CRDi LX+, 75 kW. v době, kdy jsem ho kupoval to bylo poslední auto na skladě s 6-ti airbagy, jinak tam měli jen dvouairbagové. Vůz jsem volil v krátké době po hrozivě vypadající havárii.
Zatím jsem měl několik závad. Při 8.000 km se od tyče řízení na volantu projevovalo škoubnutí (či lupnutí) při brždění a rozjezdu, při druhé zastávce v servisu byla odhalena závada, povysunutý kloubek řízení, což byla záruční oprava.
Druhou závada se stala ihned po první garanční prohlídce v 15.000 km, kdy se po výměně oleje "rozkvílelo" turbo, ve voze to bylo, jako by mě pronásledoval houf sanitek. Závada byla odstraněna výměnou turba. S kvílením jsem jezdil týden, než přišly náhradní díly. Podotýkám, že první olej byl vyměně za plně syntetický Shell.
Po ujetí 60000 km mi přestal fungovat spínač rezervy paliva na plováku, ale naštěstí jsem nikdy nedobral nádrž do dna. Jen pro informaci případných zájemců o natankování zcewla po hrdlo nádrže upozorňuji, že při pomalém tankování tak vejde přes 67 litrů, tedy když zcela zaplavíte i odvzdušňovací potrubí. Problém s kontrolkou mi po zkusmém seřízení plováku v servisu vyřešili výměnou plováku a je po problému. Docházení paliva se mi však při startování projevilo tím, že to dlouho nechtělo naskočit. Tato závada je sice triviální, ale trvalo mi nejméně dva měsíce, než jsem zjistil, že ta kontrolka rezervy paliva nesvítí. Pro doplnění je nutno uvést, že tankuji jednou za 9-10 dní, vždy doplna a jezdím až se mi rozsvítí kontrolka rezervy paliva. nafta při tankování pění a častěji se mni k pumpě nechce.
Žádná z těchto závad pro mě neznamenala přerušení ježdění, jen to kvílení bylo nepříjemné a musel jsem pro jistotu jezdit dost zvolna. Jen pro doplnění podotýkám, že na voze při každé servisní prohlídce nechávám dělat geometrii, protože jezdím po mizerných cestách a zpočátku se mi přední pneu sjížděly vnějškem.
S provozem tohoto vozu jsem spokojen. Auto má výborný motor, na jeho objem je velmi výkonný (75 kW), utlumení motoru je příkladné. Krátce poté, co jsem koupil svůj vůz se sice v nabídce objevila výkonnější verze, ale jsem velmi spokojen. Zátah motoru umožňuje velmi svižnou jízdu a bezpečné předjíždění. Brzdy jsou dimenzovány dostatečně, nevadnou. Čtyři kotouče se prostě poznají.
Ovládání auta je velmi příjemné, i manželce se řídí lépe než to předchozí. Pokud jde o parkování, tak rejd přední nápravy je dost velký pro bezproblémový vjezd i do úzkých a krátkých parkovacích míst. Výhled vzad je mírně omezen. Jedině řazení by mohlo být lepší, někomu se může zdát, že není úplně přesné, ale jde jen o zvyk.
Zavazadlový protor auta je dobře přístupný, sice není z největších, ale po sklopení sedadel je úplně rovný a sám jsem ve voze vezl i 2,6 metrů dlouhé lišty k podlaze a neměl jsem s tím žádný problém. Pokud jde o užitnou hodnotu, tak je to opravdu užitečné auto.
V zimním provozu se vůz chová vzorně, s dobrým obutím vyjede úplně vše. Osobně sice už nejezdím zběsile, ale za všech provozních podmínek je vůz plně konkurenceschopný s vozy své i o třídu vyšší kategorie. Autu prospěla výměna pneumatik za širší. Koupil jsem Al kola Rial Oslo a mám pneu 195/60 R15 Goodyear Eagle NCT 5 a vůz je na nich znatelně jistější a lépe brzdí. Na spotřebě se to znatelně neprojevilo. K AL kolům jen poznámku, ty patnáctky na přední nápravu vejdou celkem dobře, ale vzhledem k vnitřním vyvažovacím tělískům je do trochu natěsno.
Interiér je pohodlný a příjemný, sedadla lze bez problémů nastavit tak, že vyhovují každému řidiči. Pokud jde o vnitřní porostor a kvalitu zpracování, tak nenám žádné výhrady, v interiéru je místa skutečně hodně, Octavia II na tom není lépe, jen je dražší. Výkon ventilace a klimatizace je dobrý. Umístění a fungování ovládacích prvků je na vysoké úrovni a především snadné.
Při volbě výbavy jsem jako prioritu volil 6 airbagů a je škoda, že od začátku roku 2006 se vůz nabízel jen se dvěma airbagy a mechanicky seřiditelnými zrcátky. To platí pro hatchback.
Pro doplnění uvádím, že v autě trávím denně dvě hodiny cestou do práce a z práce a vůz nyní hodnotím až po 2 a čtvrt roce provozu ve všech podmínkách (70000 km). K autu nemám negativní připomínky a se spotřebou jsem velmi spokojen, i když je nepatrně nad papírové hodnoty, ale prvních 8 kilometrů jezdím denně do prudšího kopce a i další trasa je kopcovitá a vede přes řadu měst a obcí, takže jízda není ideálně plynulá, protože je nutné celkem často předjíždět nákladní auta i jiné brzdy provozu. Pravidlený režim provozu je 60 km do práce a 60 km z práce při spotřebě okolo 5,5 litrů nafty.
Na dálnici, kde nejezdím příliš často ( 2x měsíčně kolem 100 km ), od května pak denně 6 a 6 km ( D47 od Bravantic do Klimkovic ), je auto náchylnější na boční vítr, ale předchozí Renaut Mégane Grandtour byl taky. Při 130 km/h motor točí cca 3000 ot/min a myslím že by to šestku sneslo, ale i při těchto otáčkách je motor celkem tichý.
To je zatím asi vše. Pokud má někdo na mě dotaz, tak na něj rád odpovím a příště ještě něco napíšu o laku a některých nectnostech karoserie.
Zatím čau všem fandům a uživatelům vozů KIA
Jarda