Už jsem tu nechtěl reagovat, protože se to točí stále kolem stejné věci, ale když tu kolega ocitoval slovenské předpisy, nedalo mi to a našel jsem si český zákon 361/2000 a tam je toto:
Osvětlení vozidel
§ 32
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2). Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2).
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
Takže ať už si bude odstavec 1 vykládat kdo chce jak chce, nikde nevidím zákaz použití obrysových světel spolu se světly denního svícení a pokud to není ani v žádných jiných předpisech, platí to, že co není zákázáno je dovoleno. Ale jen za nesnížené viditelnosti. Pokud je snížená viditelnost musí se svítit tak, jak uvádí odstavec 2, takže tam denní svícení ať už s nebo bez obrysovek neobstojí
Podle mě tu řešíme problém / neproblém. I pokud by bylo svícení denními světly spolu s obrysovými vysloveně nelegální, tak dotyčný zaplatí pokutu, ale z hlediska bezpečnosti se nic moc se nestane... Mnohem důležitější a nebezpečnější je, že za snížené viditelnost musí svítit obrysová a potkávací nebo dálková světla. Světla pro denní svícení už nestačí
To vidím jako mnohem větší problém, na který kašle mnoho lidí... (A trochu tak podezírám i ty, co "potřebují" svítit s denním svícením i vzadu, že je to hlavně proto, že tak chtějí svítit i za snížené viditelnosti...) Použití světel pro denní svícení je prostě ze zákona vyloučeno např. od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. Jízda za snížené viditelnosti jen s rozsvícenými obrysovými světly nebo se světly pro denní svícení je nedovolená a i když ne vždy, tak leckdy i nebezpečná
Stejně tak odstavec 4. Kdekdo si zapne přední mlhovky pro parádu... Přitom je jasně stanoveno, kdy se smí použít (jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště).
Oboje mi vadí mnohem víc, než pokud si někdo za jasného dne zapne k dennímu svícení i zadní světla. To je mi fakt jedno a jde tu jen o slovíčkaření v zákonech...