Berka píše: Měl jsem takový měnič (2000W) na 24V a pokud nebyl nastartovaný motor, bylo výstupní napětí 190-200V víc to prostě nedalo, protože při zapnutí díky velkému odběru kleslo napětí na baterkách někam k 19- 21V.
Ono jedna věc je startovací proud na pár sekund a jiná trvalý proud, co ta baterie je schopná dávat. Já bych se to bál i zapojit - tedy na baterii ne, ale do auta? (i když chápu, že to bylo na 24V tj asi něco většího...)
lubos550 píše:
Ina moznost by bola napr. dobijat z auta nejake nudzove domace baterie. I ked neviem, ci by to bolo cenovo a zivotnostou vyhodnejsie, ako elektrocentrala.
Sice jsem se zařekl, že už tu nebudu víc odpovídat, ale ještě jednu poslední odopověď si neodpustím, protože tenhle dotaz mne zaujal...:
Tohle je docela jednoduchá matematika, aby si odhad spočítal každý... Můžeš samozřejmě koupit kupu velkých akumulátorů, ty nabít a pak používat při výpadku. Musíš ale vědět, jaký budeš mít opravdu odběr. Pak spočteš, jak dlouho ti ta baterie vydrží... Příklad:
odběr 1kW
55 Ah akumulátor
Výsledek: hodně zjednodušeně - zanedbávám, že dost těžko těch 55 Ah opravdu z baterie dostaneš celých to bys jí musel vybít domrtě (a to i kdybys dokázal, jí mírně řečeno moc neprospěje). Taky zanedbávám řadu dlaších věci jako ztráty a účinnost celého zařízení atd. Nicméně pro hrubou představu to stačí:
Při odběru 1 kW - 1000 W budeš potřebovat na tom 12V vstupu příkon - pokud vezmu optimisticky vyskokou účinnost měniče 90% (když bude hodně dobrý a zádné jiné ztráty tam mít nebudeš) 1000 / 0,9 = 1 111 VA (no ve skutečnosti spíš víc - budou tam určitě větší ztráty, ale snažím se
)
Takže budeš při té 1kW na výstupu z baterie odebírat minimálně 1 111 VA/ 12V = cca 93 A
Jak dlouho to půjde? Při kapacitě 55 Ah = 55x60 = 3300 Ampér minut (Přepočet na minuty, protože ta výdrž opravdu moc velká nebude) to vychází 3 300 / 93 = cca 35 minut (no ve skutečnosti určitě méně, navíc docela pochybuji, že by to při těch 93 A odběru nějak dlouho 55Ah baterie utáhla, ale teď jen počítáme pro hrubou představu - viz poznámky výše).
Podobně pokud bych chtěl odebírat těch "svých" 5kW: 5000/0,9/12 = 463 A (v praxi ti tohle jedna baterie dlouhodobě - nepočítám pár sekund - ani nedá, takže výsledek dále je už úplně mimo, ale dovedu si představit zapojení bateriového pole více baterií atd. takže OK teď to pro ty výpočty pro představu pomineme) tj. 3300 / 463 = cca 7 minut...
Takhle můžeš dosadit hodnoty a počítat dle libosti. Nebo si dopočítat podle příkonu a požadovaného času, jakou kapacitu baterií potřebuješ a kolik to tedy bude stát... Pokud potřebuješ výdrž v hodinách a trvalý byť třeba "jen" 1kW odběr, tak to bude pěkně velké bateriové pole a pěkně drahé... (při účinnosti 80% a vybití baterie na 20% a zálohy na 24h: 1000/0,8 (účinnost)/12 (V) /0,8 (baterie) x 24 (hodin) = 3125 Ah (tj. tak velkou kapacitu baterií bys musel použít)
Je to jen takové hodně zjednodušené počítání pro představu, co to obnáší... Myslím, že to bohatě stačí. Ve skutečnosti bys musel vzít do úvahy hodně dalších faktorů vč. toho, kolik výkonu (max. proudu) je jedna baterie schopná dávat dlouhodbě, pomíjím případnou regulaci výstupního napětí atd atd.
Jenom podotýkám, že počítám ten odběr trvale. Ve skutečnosti si nedovedu představit, co bys měl doma zapnutého, aby to trvale bralo 5kW (nebo i tu 1 kW)... Ono jedna věc je nadimenzovat zařízení proudově, aby to mohlo dát i těch 5kW a druhá věc je, jaký to má ve skutečnosti reálně odběr energie třeba za 24h... Ten max. výkon je nutný na dimenzování zařízení, reálný odběr pak na výpočet potřebné kapacity baterií... (viz můj příklad s kamarádem níže, kdy lednice v mém případě může mít příkon 120W, ale za den odeber jen 60 Wh.. tj. neběží pořád a vycházet z příkonu na výpočet kapacity baterie se nedá - bylo by to hodně naddimenzované: 24x120 = 2880 Wh oproti skutečným 60 Wh je velký rozdíl...)
Dobíjet to na autě můžeš, ale musíš počítat se dvěma problémy...
1) Nabít tu baterii bude trvat řádově déle, než jí vybiješ, takže to nebudeš stíhat nabíjet... - Zkus si jen odhadnout, za kolik hodin nabiješ do plna 55Ah baterii
vs. těch pár minut na vybití...
2) I kdybys to nakrásně dobíjet stíhal, tak běhat při výpadku neustále dobíjet baterie....
Doufám, že jsem se někde nepřepočítal (když najdeš chyby, bod pro Tebe...), ale nechce se mi to pročítat a kontrolovat a ve výsledku stejně platí, že přes baterie si dělat zálohu na velké odběry rozumně nejde...
Já tahle už léta uvažuji o záloze pro plynový kotel, kde by baterie smysl i dávala, protože jeho elektronika s čerpadlem mají hodně malý odběr tak 55W, takže tam bych s nějakou větší autobateriií třeba na min. dva dny provozu vystačil, ale stejně jsem se k tomu neodhodlal, protože zatím jsme tu měli nejdelší výpatek tak 4 hodiny a i kdyby to bylo jednou za rok (což není), tak se to moc nevyplatí řešit a stavět.. Navíc v nouzi nejvyšší (kdyby zkolabovala síť a potřeboval jsem topit),mám stejně doma malý nevyužitý měnič na 150VA (jen nevím, jak by se "líbil" elektronice kotle), takže by nebyl problém vytáhnout baterii z auta a zapojit to.
Na malé odběry se tedy o bateriové záloze dá uvažovat. Může to dávat smysl pro nějaké LED osvětlení, na nějakou malou elektroniku apod. Známému jsem tahle kdysi dělal záložní zdroj pro jedno světlo, jednu ledničku a zásuvku, kde chtěl mít možnost dobíjet notebook, mobil apod. Myslím, že se to vlezlo do 200 W max. odběru, ale protože to vše jsou jen jednorázové odběry (nebude dobíjet pořád, lednice také stále neběží...) kapacita baterie nebyla třeba moc velká... Dal si tam tuším nakonec 120Ah baterii a ledinci má hodně úspornou, takže se tenkrát počítalo s výdrží tuším přes jeden den (asi by při troše snahy zvládl i dva s touto baterií). Ale nevím, jak to od té doby potřeboval - myslím že tak dlouhý výpadek asi ještě neměl
Pokud opravdu potřebujež zálohu pro větší odběry, vyjde nejlépe elektrocentrála, ať se ti to líbí nebo ne..