JonnY píše:Mexican píše:JonnY píše:ak ma motor maximum vykonu pri 4000rpm, tak pre maximalne zrychlenie je nutne radit obvykle v cca 4300-4500rpm. zalezi od zprevodovania a poklesu vykonu nad 4000rpm.
cim vacsi pokles otacok po preradeni (na nizkych prevodoch), tym do vyssich otacok treba motor vytacat.
subjektivne to tam uz naozaj extra netaha, ale cisla nepustia.
to pojde dost tazko, kedze obmedzovac je niekde pred 4300 otackami.. z vlastnej skusenosti skutocne nema vyznam radit 16V CRDi nad 3500 otacok, rychlejsie to veru nepojde
rovno hovorim ze v dieslovom ceede som nejel, ale 95% modernych 4valcovych CR dieslov ma maximum okolo 4500rpm. a som si skoro isty ze sa da vytocit cez 4300 a asi az nekam k 4500rpm...
jedna vec je pocitove zrychlenie, druha vec je absolutne zrychlenie. a pre maximalne zrychlenie je v drtivej vacsine pripadov nutne tocit motor cez maximum vykonu.
edit: podla obrazkov na kia stranke, je cervene pole niekde pri 4700rpm
nerozhoduje krouťák ale výkon...máš pravdu.
Zrychlení je u turbo motorů v nižších otáčkách opravdu větší, protože motor dokáže větší silou působit na hřídel resp. na kola.
V době nejvyššího kroutícího momentu má motor největší akceleraci, je schopen nejvíce zvyšovat rychlost.
Pak kroutící moment klesá a otáčky s výkonem dále rostou a vozidlo zrychluje (již pozvolněji) až do té doby než se třecí síly a odpor vzduchu vyrovnají síle, kterou motor vyvine při maximálním výkonu.
Je hloupost říct, že nemá smysl motor točit k jeho maximálnímu výkonu, protože pokud roste výkon, tak rostou i otáčky a proto roste rychlost (při stejném převodovém stupni). Takže ano má smysl motor točit k jeho maximu výkonu, ale je nutno počítat s tím, že čím víc výkonu dostáváme, tím víc paliva spotřebujeme (jen tak ze vzduchu se ty kW nenaberou).
PS: kdo nevěří, nechť vjede na německou dálnici, dá tam pětku (pokud má šestku, tak šestku) a zkusí zrychlovat. Zpočátku to zrychluje svižně, pak to uvadá...je hloupost říct, že nemá smysl to točit nad 3500 otáček....rychleji to opravdu pojede...viz. tachometr, což je důkazem toho, že auto zrychluje.
Pro odborníky....roste-li okamžitá rychlost, roste i zrychlení neboli je kladné....jedeme-li ustálenou rychlostí, zrychlení je nulové, nezrychlujeme ani nezpomalujeme....klesá-li okamžitá rychlost, zrychlení je záporné tudíž zpomalujeme. Toť trocha fyziky.