veď ja nepíšem, že za to môže turbo... to je súhra všetkých okolností: stály prevod, jednotlivé pomery prevodov, software motora, výkon motora, veľkosť turba, emisné reštrikcie atď.
skôr si myslím, že je to celkové nastavenie prevodovky a spojky, stály prevod, prevod jedničky a spojka mi aj po roku príde, že zaberá bodovo... púšťaš pedál, púšťaš, nič sa nedeje a zrazu bum "plný" záber... treba si na to zvyknúť... nájsť si ten správny bod kedy púšťať spojku a súbežne pridávať plyn, jak sa trošku sekneš, tak to poskočí... potom na 2ke už to ide fajn...
ten graf som dal preto, že veľa ľudí z oficiálneho katalógu, alebo z testov vie, že max. krútiaci moment je už pri 1500 ot. do 3500 ot., to je fajn, ale pri rozbehu hrá istú rolu aj výkon a ten je pri takto nízkych otáčkach mizerný... aj keď nám palubný počítač, kvôli nízkej spotrebe radí preradiť čo najskôr na vyšší stupeň, pričom vôbec neberie do úvahy zaťaženie auta a terén v ktorom sa pohybujeme...
zjednodušil by som to takto, na stálu jazdu a utiahnutie nákladu nám slúži ako indikátor krútiaci moment, ale pri dynamike zrýchlenia hrá rolu daný výkon motora v danom momente... ak ideme na 6ke a 1500 ot. cca tou 70kou, tak môžem skákať na plyn koľko chcem, kým sa to nevyštverá na 2000 tak to pôjde "pozvoľna" turbo sa proste musí nadýchnuť, ideálne šupnúť 5ku ak chcem dynamicky predbiehať (pri 4ke už "pretekáme"
)
a ak chceme rozhýbať hmotu 1500 kg, tak nám proste výkon pri 1500 ot. nestačí na dynamické zrýchlenie, darmo človek stúpi na plyn, to dá pokyn riadiacej jednotke vstrekovať viac paliva, lenže "nič" sa neudeje, turbo točí menšie otáčky, motor neprodukuje dosť spalín, ktoré by poriadne roztočilil turbo (to je tá známa turbo diera, i keď vďaka maličkému turbu to s týmto motorom ide veľmi dobre a nástup je rýchly...)
a ten motor už od tých 2000 ťahá full (ak sme plne zaťažený 4 ľudia a batožina tak si k tomu pripočítajme 500 ot.) a v tedy je už zrýchlenie svižné, a od 2500 už ťahá jak hluchý dvere...
aj keď je to sranda, jak sa tá doba mení... keď som ako sopliak začínal jazdiť, tak chlapčenský sen Focus ST mal tuším 170 koní a jaký to bol hot-hatch v tej dobe (jasné bol kapánek ľahší
), dneska máš 160 koní a sa to tak berie, že v pohode štandard na normálne jazdenie
a s nástupom električiek sa toho už trošku aj bojím, dať do rúk "dezolátom" autá s parametrami superšportov, to bude srandy na cestách...