od janokv » 19.07.2018 07:07
Kladiem si otázku, prečo KIA ako výrobca použil diódu pre svetlo v kufri, ktoré svieti len krátkodobe a "zabudol" by na ten spomínaný efekt predĺženia životnosti žiaroviek pomocou diódy napr. u stretávacích alebo diaľkových svetlách? Tie sa predsa používajú omnoho častejšie a svietia dlhšie, či nie? A sú aj podstatne dôležitejšie. Zvýšené alebo kolísajúce napätie na žiarovke je len jednou z možných príčin skrátenia jej životnosti. Popri tom majú vplyv mechanické rázy a vibrácie - tie práve v automobiloch môžu významne zhoršiť situáciu, ďalej, ako často sú žiarovky zapínané a vypínané, okolitá teplota a aj výrobné vady.
Je otázka, či výrobca chcel predĺžiť životnosť(?) žiarovky v kufri práve týmto spôsobom. Cenou za to by bolo ešte mizernešie svetlo, ktoré táto žiarovka produkuje, a ktoré, aspoň podľa môjho názoru, je absolútne nedostačujúce na kufor, naviac s tmavou výplňou tapecu. Posledne menovaný dôvod ma viedol k použitiu dvojice LED svietidiel, pričom každé z nich poskytuje svetlený tok >1000 Lm. Pre porovnanie: svetelný tok tej originálnej 8W žiarovky a k tomu ešte bez diódy, je niekde v okolí 70 Lm.
Konečne potme vidím, čo do kufra dávam a z neho vyberám.
P.S. Ešte jedna vec: skúste si zmerať napätie na svietiacej žiarovke v kufri pri stojacom aute a vypnutom motore (inak sa to ani nedá). Ja som nameral presne 12V(!). T.j. nebol tam žiadny úbytok napätia 0,7V kvôli dióde. Preto som presvedčený, že tá dióda má tam inú funkciu.
Kia cee'd (2017) 1.4 D-CVVT, Strieborná edícia
Kia cee'd SW (2013) 1.6 CRDi, EX (predané)