od Matax83 » 10.11.2020 09:56
Ahojte...síce príspevok z 2013 ale bez odpovede. Jedná sa v oboch prípadoch o motor SOHC, 12V, 3 ventili na valec, jeden vačkový hriadeľ.
Dva sacie a jeden výfukový. Ventili sú ovládané vahadlami. Dve vahadlá na jeden valec. Sacie ovláda jedno vahadlo s dvoma vydličkami, výfukový jedno vahadlo s jednou vydličkou. Vôľa sa nastavuje manuálne šróbikom na konci vahadla s kontramatkou. Pri 20°C je vôľa Sacie 0,15mm, Výfukové 0,20mm. Kontroluje sa klasickými špárovými mierkami. Najjednoduchší systém, bezporuchový a naľahšie nastaviteľný.
Potom sú tú ešte hydroštely (najčastejšie), bezúdržbové ale zlyhanie nastať môže. Treba pekne pravidelne meniť olej, inak hrozí upchatie prípadne pridretie.
Druhý často používaný (u starších japoncov 16V a všade na motocykloch 16V) je DOHC, resp. vačka priamo pôsobí na hrnček nad ventilom. Čo sa týka nastavovania, tak najzložitejšie. Vôľa sa nastavujem presnými kalenými podložkami.
Najskôr sa zmeria vôľa a potom sa stanovujú hrúbky podložiek. Pri výmene musí ísť dolu vačkový hriadeľ. Toto už nie je robota pre hocikoho.
Ale náš motor 1,0 alebo 1,1 benzín je v tomto úplne top. Kľúč číslo 10 + plochý šrobovák a špárové mierky a dokážem nastaviť ventili aj na odpočívadle na dialnici...
Pri našich motoroch je tendencia, že sa vôľa ventilov časom skôr zvyšuje. Je to dané menšou plochou konca šróbika (priemer ca.5mm) ktorá pôsobí na ventil.Táto plôška sa časom oklepe a vôľa sa zväčšuje a ventilový rozvod je časom hľučnejší, hlasnejšie cvakanie. Je to ale stále menšie riziko poškodenia motora, ako v prípade že je vôľa malá a ventil už dobre nedoviera. Tam už vzniká podpálenie ventilov a veľké škody a opravy.