Kroutící moment

Motor, spojka, převodovka a vše kolem.

Kroutící moment

Příspěvekod Forge.19 » 30.10.2010 19:50

Zdravím.Chtel bych se zeptat na jednu vec kterou dost dobre nechapu....Kia rio 1.4 16V má 71Kw ,126Nm+- a zrychlení 0-100 12,3s.Fabie II 1,6 TDi zhruba 66kw má 230Nm točivý moment a z 0-100 za 12,6 a to maji priblizne stejnou hmotnost.Jak muze mit auto s vetší "tažnou" silou pomalejsi akceleraci???Diky vsem.
Forge.19 Neuvedeno
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 16  Témata: 6
Registrován: 10.05.2010
Bydliště: Karviná  Czech Republic (cz)

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

 

Re: Kroutící moment

Příspěvekod PetrLa » 30.10.2010 20:11

Forge.19 píše:Zdravím.Chtel bych se zeptat na jednu vec kterou dost dobre nechapu....Kia rio 1.4 16V má 71Kw ,126Nm+- a zrychlení 0-100 12,3s.Fabie II 1,6 TDi zhruba 66kw má 230Nm točivý moment a z 0-100 za 12,6 a to maji priblizne stejnou hmotnost.Jak muze mit auto s vetší "tažnou" silou pomalejsi akceleraci???Diky vsem.


tohle jsou údaje motoru....druhá věc je zpřevodování. Můžeš mít V6 o objemu nevím kolik a když budeš mít špatně navrženou převodovku, tak pojedeš taky pomalu.

Druhá věc je, co to ten kroutící moment vlastně je. Je to údaj o tom, jakou silou působí motor na hřídel. Mnou laicky řečeno, to znamená jakou má motor sílu. Přirovnejme to k cyklistovi a ke kolu. Mějme dva cyklisty....jednoho slabého a druhého siláka. Oba pojedou stejně rychle.
Ten slabý tam dá lehký převod a tak musí na šlapátka působit menší silou, ale aby jel stejně rychle, tak musí hodně rychle šlapat. Nepotřebuje tolik síly, ale musí to dohnat otáčkami.
Ten silnější cyklista tam naopak hodí těžký převod, stoupne do šlapátek a jede. Musí daleko méně šlapat, ale musí na šlapátka tlačit daleko větší silou aby se nezastavil a z kola nespadl.
Budou-li tedy oba stejně těžcí budou podmínky totožné. No a protože oba jedou stejně rychle a jedou stejnou dráhu, tak oba mají stejný výkon. To je pro změnu fyzika. Výkon je práce za čas a práce je síla na určité dráze. Proto budou muset vyvinout stejnou sílu, aby ujeli stejnou dráhu za stejný čas. Jeden tu sílu promrhá v zuřivém opírání se do pedálů a druhý po troškách v každé z lehkých otáček.

Takže takové je vysvětlení. V podstatě záleží jen na výkonu a na zpřevodování. Ostatní údaje pouze upřesňují, jak je výkon automobilu rozložen a kde je jeho provoz nejoptimálnější. Sám vidíš, že ten automobil s vyšším výkonem je mírně lepší a ten s nižším mírně pomalejší...ovšem musím podotknout, že na té převodovce hodně záleží. V podstatě ti ten i nejslabší motor může utáhnout vlak, potřebuješ jen dobré převody. Aneb jak řekl jeden člověk hodně dlouho před námi. Dejte mi pevný bod a pohnu světem.
PetrLa Neuvedeno
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 716  
Registrován: 24.02.2008
Sponzor (1)

Re: Kroutící moment

Příspěvekod PetrLa » 30.10.2010 20:14

Skvělé vysvětlení třeba zde:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mechanick%C3%A1_pr%C3%A1ce
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1ce_%28fyzika%29
http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDkon

Pokud jsi bral derivace, tak stačí ty vzorečky, pokud ne, tak lepší přečíst si tu omáčku.
PetrLa Neuvedeno
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 716  
Registrován: 24.02.2008
Sponzor (1)

Re: Kroutící moment

Příspěvekod mouzi » 30.10.2010 21:13

Krasne vysvetleno, jen bych jeste dodal, ze zaprve samotny udaj "kroutici moment" v Nm je naprosto nicnerikajici, pokud k tomu neni uvedena vyse otacek, ke kterym se dany kroutak vaze, a zadruhe neni ani tak dulezita vyse kroutaku v otackach, jako prubeh jeho krivky. Jinak pojede auto s krivkou kroutaku ve tvaru spicky, uplne jinak pojede a potahne auto s plochou krivkou. :thu: :kia:
Kia Rio II 1.4 CVVT, 71 kW (97 k) Play, Sunset Orange, MY10
Hyundai i30 1.4 CVVT, 80 kW (109 k) Style, Vivid Blue, MY09

"Nejezdím jako dobytek, ale v rámci možností."
Uživatelský avatar
mouzi Muž
Přispěvatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 161  Témata: 13
Registrován: 22.06.2010
Bydliště: Zlín  Czech Republic (cz)

Kia Rio II (2010)
27000 km @ 6 l/100km

Re: Kroutící moment

Příspěvekod PetrLa » 31.10.2010 09:35

mouzi píše:Krasne vysvetleno, jen bych jeste dodal, ze zaprve samotny udaj "kroutici moment" v Nm je naprosto nicnerikajici, pokud k tomu neni uvedena vyse otacek, ke kterym se dany kroutak vaze, a zadruhe neni ani tak dulezita vyse kroutaku v otackach, jako prubeh jeho krivky. Jinak pojede auto s krivkou kroutaku ve tvaru spicky, uplne jinak pojede a potahne auto s plochou krivkou. :thu: :kia:


to samozřejmě ...ale nechtěl jsem to motat ještě víc, než jsem to domotal. Díky za doplnění.
PetrLa Neuvedeno
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 716  
Registrován: 24.02.2008
Sponzor (1)


Zpět na Motory / Pohonné ústrojí

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé