Stránka 1 z 1

Kroutící moment

PříspěvekNapsal: 30.10.2010 19:50
od Forge.19
Zdravím.Chtel bych se zeptat na jednu vec kterou dost dobre nechapu....Kia rio 1.4 16V má 71Kw ,126Nm+- a zrychlení 0-100 12,3s.Fabie II 1,6 TDi zhruba 66kw má 230Nm točivý moment a z 0-100 za 12,6 a to maji priblizne stejnou hmotnost.Jak muze mit auto s vetší "tažnou" silou pomalejsi akceleraci???Diky vsem.

Re: Kroutící moment

PříspěvekNapsal: 30.10.2010 20:11
od PetrLa
Forge.19 píše:Zdravím.Chtel bych se zeptat na jednu vec kterou dost dobre nechapu....Kia rio 1.4 16V má 71Kw ,126Nm+- a zrychlení 0-100 12,3s.Fabie II 1,6 TDi zhruba 66kw má 230Nm točivý moment a z 0-100 za 12,6 a to maji priblizne stejnou hmotnost.Jak muze mit auto s vetší "tažnou" silou pomalejsi akceleraci???Diky vsem.


tohle jsou údaje motoru....druhá věc je zpřevodování. Můžeš mít V6 o objemu nevím kolik a když budeš mít špatně navrženou převodovku, tak pojedeš taky pomalu.

Druhá věc je, co to ten kroutící moment vlastně je. Je to údaj o tom, jakou silou působí motor na hřídel. Mnou laicky řečeno, to znamená jakou má motor sílu. Přirovnejme to k cyklistovi a ke kolu. Mějme dva cyklisty....jednoho slabého a druhého siláka. Oba pojedou stejně rychle.
Ten slabý tam dá lehký převod a tak musí na šlapátka působit menší silou, ale aby jel stejně rychle, tak musí hodně rychle šlapat. Nepotřebuje tolik síly, ale musí to dohnat otáčkami.
Ten silnější cyklista tam naopak hodí těžký převod, stoupne do šlapátek a jede. Musí daleko méně šlapat, ale musí na šlapátka tlačit daleko větší silou aby se nezastavil a z kola nespadl.
Budou-li tedy oba stejně těžcí budou podmínky totožné. No a protože oba jedou stejně rychle a jedou stejnou dráhu, tak oba mají stejný výkon. To je pro změnu fyzika. Výkon je práce za čas a práce je síla na určité dráze. Proto budou muset vyvinout stejnou sílu, aby ujeli stejnou dráhu za stejný čas. Jeden tu sílu promrhá v zuřivém opírání se do pedálů a druhý po troškách v každé z lehkých otáček.

Takže takové je vysvětlení. V podstatě záleží jen na výkonu a na zpřevodování. Ostatní údaje pouze upřesňují, jak je výkon automobilu rozložen a kde je jeho provoz nejoptimálnější. Sám vidíš, že ten automobil s vyšším výkonem je mírně lepší a ten s nižším mírně pomalejší...ovšem musím podotknout, že na té převodovce hodně záleží. V podstatě ti ten i nejslabší motor může utáhnout vlak, potřebuješ jen dobré převody. Aneb jak řekl jeden člověk hodně dlouho před námi. Dejte mi pevný bod a pohnu světem.

Re: Kroutící moment

PříspěvekNapsal: 30.10.2010 20:14
od PetrLa
Skvělé vysvětlení třeba zde:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mechanick%C3%A1_pr%C3%A1ce
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1ce_%28fyzika%29
http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDkon

Pokud jsi bral derivace, tak stačí ty vzorečky, pokud ne, tak lepší přečíst si tu omáčku.

Re: Kroutící moment

PříspěvekNapsal: 30.10.2010 21:13
od mouzi
Krasne vysvetleno, jen bych jeste dodal, ze zaprve samotny udaj "kroutici moment" v Nm je naprosto nicnerikajici, pokud k tomu neni uvedena vyse otacek, ke kterym se dany kroutak vaze, a zadruhe neni ani tak dulezita vyse kroutaku v otackach, jako prubeh jeho krivky. Jinak pojede auto s krivkou kroutaku ve tvaru spicky, uplne jinak pojede a potahne auto s plochou krivkou. :thu: :kia:

Re: Kroutící moment

PříspěvekNapsal: 31.10.2010 09:35
od PetrLa
mouzi píše:Krasne vysvetleno, jen bych jeste dodal, ze zaprve samotny udaj "kroutici moment" v Nm je naprosto nicnerikajici, pokud k tomu neni uvedena vyse otacek, ke kterym se dany kroutak vaze, a zadruhe neni ani tak dulezita vyse kroutaku v otackach, jako prubeh jeho krivky. Jinak pojede auto s krivkou kroutaku ve tvaru spicky, uplne jinak pojede a potahne auto s plochou krivkou. :thu: :kia:


to samozřejmě ...ale nechtěl jsem to motat ještě víc, než jsem to domotal. Díky za doplnění.