@Karens, S pneumatikami to totiž není jako s potravinami – nepodléhají zkáze tak rychle samy od sebe. Výrobci totiž do směsi na výrobu pneumatik přidávají určitá činidla, která zajišťují dlouhodobou ochranu produktu. Jestliže tedy pneumatiku správně skladujete, má téměř stejné vlastnosti jako po vyjetí z výrobní linky i za pět let. Její opotřebovávání a skutečné stárnutí začíná až ve chvíli, kdy ji obujete na vůz.
Test rakouského autoklubu ÖAMTC se pokusil zjistit, jak se mění vlastnosti letních plášťů s jejich stárnutím.Tady jsou závěry „Jak se dalo očekávat, zhoršují se výrazně především vlastnosti spojené se záběrem na mokru s přibývajícím stářím pneumatik. A bezpečnost tak prokazatelně klesá,“ říká Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC.
I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně.
V praxi je tak auto se staršími letními pneumatikami především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se jeho brzdná dráha.
ÖAMTC ve svém testu zaměřeném na stárnutí letních pneumatik vyzkoušel výrobky od jednoho výrobce, ale s různým stářím.
Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti- a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety.
Všechny testované dezény musely mít hloubku alespoň pět milimetrů. Test se zaměřil na jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici.
Srovnávala se brzdná dráha, ale také vlastnosti při jízdě zatáčkou, ovládání na mokru a brzdění na suchu
Výsledky zkoušek ukázaly, že dva a tři roky používané pláště mají sice o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný.Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. Automobilové obutí od pátého roku začíná zaostávat významnou měrou za novými pneumatikami.„Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici,“ uvádí Friedrich Eppel.
Test ÖAMTC dokázal, že své nejlepší vlastnosti si pneumatiky drží jen první čtyři sezony. Pak jejich bezpečnost klesá. A to i když je hloubka dezénu stále ještě vysoko nad zákonnou normou pro letní obutí, která činí 1,6 milimetru.