
Harley1 píše:Sa mi zdá, že z môjho auta výfuku, ide smrad! Má najazdených 180 000 km. Zvlášť, keď je studený motor.
Trochu teorie nikdy nezaškodí
Funkce žhavících svíček
Vznětový motor používá jako palivo motorovou naftu.K samovznícení nafty ve spalovacím prostoru je třeba určitá teplota.Minimálně kolem 350°C. V moderním vznětovém motoru se stlačením palivové směsi docilují teploty mezi 700-800°C.
To stačí i k nastartování motoru.Ovšem ne tak spolehlivě když se jedné o nízké venkovní teploty.Pak přichází ke slovu žhavení a žhavící svíčky. Žhavící svíčky prošly v průběhu let určitým vývojem.Zpočátku se jednalo o jednopólové svíčky se žhaveným drátem, pak dvoupólové se žhavenou smyčkou a dnes jsou to zapouzdřené / tyčinkové / žhavící svíčky.Ty mají jak žhavící, tak i regulační spirálu v pouzdře tvaru kolíčku.Svíčky s volnou spirálou měly v provozu řadu slabin.Především spirála byla vystavena značnému tepelnému namáhání, trpěla korozí a neměla požadovanou životnost ani spolehlivost. Také zapojení bývala sériová, v současnosti jde o paralelní systémy.Sériové zapojení žhavících svíček mělo slabinu v tom, že při výpadku jedné, nefungovaly ani zbývající.
Žhavící proces :
Tento proces se skládá ze tří fází : předžhavení, startování a dožhavení. Předžhavení trvá přibližně 3 - 7 sekund.Při teplotě 0°C lze počítat se 3 sekundami, při teplotě -5 C s 5 sekundami a 7 sekund postačí při mrazu -10°C.
Dožhavení :
Dožhavení po nastartování motoru trvá déle.V závislosti na teplotě chladící kapaliny a venkovní teplotě až 6 minut.Má ale svůj velký význam.V této fázi se redukují škodlivé emise ve výfukových plynech.Palivo se lépe spaluje.Sníží se podíl uhlovodíků a oxidů dusíku a ve startovací fázi klesne produkce sazí až o 40%.Motor běží klidněji a méně klape.
Výměna žhavících svíček :
Životnost žhavících svíček se blíží ke svému konci zpravidla po najetí cca 30.000 km.Při jejich výměně se držíme všeobecně známých zásad :
výměnu provádíme u všech žhavících svíček současně
nečistoty okolo otvoru pro svíčku, nesmí při výměně napadat do spalovacího prostoru
svíčky dotahujeme maximálním utahovacím momentem 20 - 25 Nm
není-li k dispozici momentový klíč lze si pomoci tak, že po dotažení svíčky rukou do hlavy válců dotáhneme svíčku klíčem o cca 30°.
Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot]